Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska köpa en ny videokamera och behöver era råd! Har tittat på Sonys high definition på hårddisk (tex HDR-SR7E eller HDR-SR8E) och undrar om ni har efarenhet av dem eller vet om de är bra? Fördel resp nackdel med hårdisk? Är det bättre med minneskort? eller miniDV (känns väl lite gammalt eller finns det fördelar)? eller ngt annat? Vad hade ni valt i ungefär den prisklassen? Tidigare har jag haft en kamera som spelar in på miniDV. Fördelen med den var att jag alltid hade kvar banden med orginalfilmen om något skulle hända. Men nu finns ju hårddiskarna och de låter bra då jag alltid för in allt jag filmar i datorn och redigerar det. nackdelen är ju dock att jag inte kan spara orginalfilmen lika lätt. Får väl bränna en DVD med den direkt kanske?

Alla tips och synpunkter tas tacksamt emot!

Postad

Det hela beror ju vilken typ av filmning som passar ditt syfte.

Hårddisk, slipper du band, men efter ett tag måste du tanka över hårddisken.

Med minneskort får du inte samma inspelningstid på ett kort som du får på hårddisken, men du kan byta minneskort när den blir full, samt att du kan köpa större minneskort i framtiden vilket kommer kanske tom överträffa hårddiskens storlek.

MiniDV/HDV banden har ju fortfarande fördelen med att du får en bra backupkälla ifall du något händer med filen som du sparat på datorn. Både hårddisk kamera och minneskort måste tömas med jämna mellanrum för att kunna spela in nytt.

Postad

Dessutom, om den där DVD-skivan där orginalklippen låg går sönder ?

Eller, om du har dom på en extern hårddisk, om den går sönder ?

MiniDV band håller mycket bättre om du förvarar dom bra.

Jag tycker att du ska ha MiniDV, det är inte gammalt, det är också digitalt - digitala band.

Du får mycket bättre kvalité på MiniDV, eftersom att det lagras okomprimerat, och inte som på en hårddisk, för att få plats med mer.

Postad
Dessutom, om den där DVD-skivan där orginalklippen låg går sönder ?

Eller, om du har dom på en extern hårddisk, om den går sönder ?

MiniDV band håller mycket bättre om du förvarar dom bra.

Jag tycker att du ska ha MiniDV, det är inte gammalt, det är också digitalt - digitala band.

Du får mycket bättre kvalité på MiniDV, eftersom att det lagras okomprimerat, och inte som på en hårddisk, för att få plats med mer.

Det lagras inte okomprimerat. Formatet kallas DV. Men DV är betydligt mindre komprimerat en ACHDV (ren Gissning) eller va de heter som hårdisken/minneskort komprimerar i.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...