stenil01 Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Hej ! Jag har problem med att redigera skivan från kameran. Jag har tryckt på finalized. Mitt program kan inte läsa av filtypen. Hur gör jag ? 0 Citera
Joel.N Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Hej ! Jag har problem med att redigera skivan från kameran. Jag har tryckt på finalized. Mitt program kan inte läsa av filtypen. Hur gör jag ? Vad är det för filtyp? Vad har du för program? Har du försökt att "tanka över" filmmaterialet till din dator? Utan svar på detta är det nästintill omöjligt att hjälpa dig... 0 Citera
stenil01 Postad 6 september 2007 Författare Postad 6 september 2007 När jag öppnar dvd i datorn står det video ts och vob. Dessa filtyper går ju inte att sätta in i ett redigeringsprogram, eller hur ? Ska man kanske redigera från kameran istället ? När man finalizar skivan i kameran ställs filtypen om då eller ? 0 Citera
stenil01 Postad 6 september 2007 Författare Postad 6 september 2007 det redigeringsprogram jag använder är bara moviemaker, det kanske krävs mera avancerat för detta ! 0 Citera
beta75 Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Hej, Du behöver ett DVD rippningsprogram för att göra om filmen på DVD-skivan till tex .avi som du kan redigera i MovieMaker. Det finns masson med program som gör detta, vilket du använder är en smaksak. Ett exempel är FilmShrink: http://filmshrink.sourceforge.net/ Vilket du väljer beror på om du vill ha ett gratis eller ett mer användarvänligt betalprogram. Sök på tex. DVD to .avi på google eller liknande. /KN 0 Citera
Radioman Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Du behöver antagligen bara lägga över vob filerna på disk och döpa om dem till mpg eftersom de redan är klara mpeg2 filer för DVD. Sedan finns det ju flera program att redigera mpeg filer med. Jag använder Ulead (numera Corel) Videostudio. Där kan man importera från en DVD direkt och även redfigera mpeg material. Om du sedan, efter redigering, vill göra en ny DVD så finns det något som heter "Smart Rendering" som bara komprimerar om de delar där du lagt in effekter eller övergångar. De snuttar som kan lämnas orörda komprimeras alltså inte om. Man vinner kvalitet. Du kan naturligtvis exportera till något annat också men då har funktionen "smart rendering" ingen betydelse eftersom allt material måste packas upp och kodas om till det nya formatet. Man kan naturligtvis, som nämnts, gå den långa vägen med konvertering till avi format och sedan redigera och exportera ut till vad du vill. Är detta något som du brukar vilja göra varje gång så har du antagligen valt fel kamera. En mini-DV variant hade varit smidigare och gett bättre kvalitet på sluresultatet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.