Plutten Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Jag undrar hur stor betydelse kvalitén på datorns ljudkort har för resultatet? Dels för vanliga hemmagjorda filmer, men även för att kunna rippa gamla vinyl för att lägga in som bakgrundsmusik. Jag har ett AC´97 ljudkort (5:1) som är inbyggt på moderkortet, duger det?, eller bör jag investera i ett separat ljudkort? /Stefan 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Skilnaden är som mellan natt & dag, exempelvis ett gammalt SoundBlaster finns inte ens med på samma karta som ett Lynx eller Apogee. Speciellt på ingångarna. Det är nämligen ingångarna, de s.k. ADC:erna (Analogue-To-Digital-Converters) som är viktigast av allt att ha bäst kvalitet på eftersom ett dåligt inspelat material aldrig kan bli bra. ...dock är det ingen god idé att skita i att skaffa schysst DAC:ar (vice verca) bara för att det inte påverkar ljudet direkt, utan god medhörning så blir det svårt att göra ett bra jobb... AC´97 är tyvärr ungefär så lågt man kan komma, ergo varför dom så ofta ingår alldeles "gratis" i moderplankor, & funkar hyggligt om man inte har någa speciella krav utan bara vill ha enkel lyssning, men ska du verkligen ha kul med burken så vinner du på att, baserat på vad jag fått som intryck av dina behov, skaffa ett riktigt ljudkort. Själv har jag ett SoundBlaster Live i min egna lekburk & ett X-Fi i hushållsburken. Inget av dom kommer ens i närheten av vad jag har i studion, men båda är helt okey & är förmodligen bra exempel på kort som skulle kunna göra dig synnerligen lycklig :-) Vill du sen gå över till Semi Pro eller ren Pro så ligger prisklasserna grovt räknat mellan ~3-6000 respektive ~5-20.000 & way över.... 0 Citera
Plutten Postad 31 augusti 2007 Författare Postad 31 augusti 2007 Hej Christian! Tack för ditt svar, jag fattar nu att jag gör mig själv en björntjänst med mitt inbyggda AC´97 kort. Jag fick ett erbjudande från Dustin om ett ljudkort som heter: CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER, det är nedsatt till 890:- nu och då får man ett HS-900 HEADSET värde 595:- på köpet. Kan det vara något tror du? Jag förstår att det finns bättre kort, men tänkte att en tusing kunde vara en lagom investering. Ha en bra dag! /Stefan 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Absolut! Det är ett helt okey kort på många sätt, & som jag sa, har ett själv i vardagsrummet :-) Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.