sluten_cell_nr13 Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Hejsan! Undrar om någon vet hur man bäst kopplar in en sådan här: http://www.expandore.com/product/add/Kramer/Accessories_Rack_Adap/TR1.htm "The TR-1 is a high resolution video isolation transformer for composite video signals. It provides complete isolation between devices thus eliminating video hum, ground loops, and DC offsets which can degrade picture quality." Är det i början eller i slutet av kabeln man vill ha den. Och vid vilka tillfällen kan man råka ut för "video hum, ground loops, and DC offsets which can degrade picture quality"? 0 Citera
Pehrbau Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Kan tänka mig att en sådan isolering kan krävas i broadcast sammanhang med mycket utrustning runt omkring och ibland när man arbetar i "konstiga" störda miljöer. Vitsen är just vad som sägs i texten att man vill slippa koppla ihop sin apparat med andra apparater metalliskt och på så sätt få metallisk kontakt med andra apparater som kan vara anslutna till andra strömkällor med olika jordningspotentialer. Då kommer det att flyta strömmar i ledningen som binder ihop apparaterna eller dess plåtar - det blir ground loops - som kan alstra en felspänning (nät- eller annan frekvens) som kan adderas till den nyttiga informationsbärande signalen vare sig det är ljud eller video. Ett sätt är då att bryta alla metalliska kontakter med hjälp av induktiv koppling dvs i detta fall en transformator där båda lindningarna är helt metalliskt skillda från varandra och bara är kopplade magnetiskt genom en ferromagnetisk pulverkärna. För oss vanlig lär det vara ytterst ovanligt att det behövs en sådan pryl. Men vi har väl alla haft problem med "brum" i samband med inkoppling av externa ljudkällor men vi brukar ockxå kunna lösa detta genom smartare ledningsdragning och jordanslutningar. Detta är en av anledningarna till att man använder balanserade kablar och kontakter till mikrofoner och ljudanläggningar - XLR. 0 Citera
sluten_cell_nr13 Postad 30 augusti 2007 Författare Postad 30 augusti 2007 Aha, då förstår jag (det mesta, är inte riktigt med på vad olika). Då är det alltså bäst att ha en sådan i slutet på signalkedjan? På vilket sätt märker man av dessa groud loops i en videosignal? Vilken sorts störning ger det på bilden? Hittade den oanvänd och tänkte använda den till at dra en kompositsignal från våra redigeringar till en projektor på skolan där jag arbetar. Har dragit ljud också som jag ska fasvända för att få balanserade och slippa det brummet jag råkar ut för nu. 0 Citera
Pehrbau Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Vet inte hur bildstörningen skulle se ut men gissar att det blir någon slags vertikal ostabilitet eftersom bildsynken är låst till den lokala nätfrekvensen. 0 Citera
sluten_cell_nr13 Postad 1 september 2007 Författare Postad 1 september 2007 Men det är bäst att ha den i slutet av signalkedjan? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.