Dark_tree Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 hej allihopa! är snart färdig med min första jobb en musikvideo åt en dj i skåne....ska snart ge arbetet till honom me nvill veta en sak från en kunnig person inom detta område....jag tänker leverera produktion i form av dv band för Tv och i skiva för internet....vad ska jag tänka på då jag lägger det på band inför visningen till tv respektive på skivan inflr visningne på nätet? som jag har uppfattat av dne som ansvara för hemsidan där dne ska visas har han ingen server så den ska komprimeras till en bra format...mpge funkar inte så väl i och emd allt blir lite småsuddig...så jag vill ha tips för det med... 0 Citera
megawatti Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 h.264, Ifall de är 4minuterst film så borde du få in den okomprimerad på en DVD också. 0 Citera
Dark_tree Postad 28 augusti 2007 Författare Postad 28 augusti 2007 h.264, Ifall de är 4minuterst film så borde du få in den okomprimerad på en DVD också. h.264 vad menar du med det? 0 Citera
megawatti Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 h.264 vad menar du med det? Det är ett codec! Från quicktime. Komprimerar till små filer, fast med hög kvalité 0 Citera
Dark_tree Postad 28 augusti 2007 Författare Postad 28 augusti 2007 aha ok :P sorry kan inte så väl om komprimering...de går att fixa via premiere väl? 0 Citera
Radioman Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Ursäkta att jag Hijackar tråden men har någon utvärderat skillnaden mellan Ipod h.264, PSP h.264 och Zune h.264? Dessa typer finns som val för både h.264 och mp4 komprimering i Ulead Video Studio 11+ Jag provade någon mp4 typ men fick bara ljud utan bild vid uppspelning i Mediaspelaren ?? :( Bäst kompromiss mellan storlek och kvalitet har jag hittills fått med DivX. Har dock inte testat alla alternativ flera kvällar i rad ännu .... 0 Citera
video_sync Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 När det gäller DV tapen för TV-BC så skall du givetvis rendera ut ditt färdigklippta material till DV codec. Antar också att TV bolagen mycket hellre tar emot DVCAM än DV SP samt hellre DV L-Tapes än S-Tapes. Sedan är det också viktigt att du kollar så att renderingen till DV blir korrekt, både video samt ljud biten. Så var noga med följande: * Interlaced / Progressivt ( TV sänds i dagens läge i Interlaced ), Rendera dock ut det för de proportioner du använde under inspelningen, TV bolaget sköter signalbehandlingen. * Korrekt sampling på ljudspåret. DV/DVCAM klarar högst 4 kanaler på 32,000 khz. När vi ser på internet biten, rekommenderar jag både Quick times´s H.264 samt Windows WMV Codec 0 Citera
video_sync Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Jag provade någon mp4 typ men fick bara ljud utan bild vid uppspelning i Mediaspelaren ?? :( Windows hittar inte rätt codec för avkodningen av strömmen. Kolla även inställningarna på Mp4-decodern. Eller kör hederliga men buggiga VLC :) 0 Citera
Dark_tree Postad 29 augusti 2007 Författare Postad 29 augusti 2007 vad är skillnad på DVCAM o DV lp? och hur komemr jag åt detta? När det gälelr interlaced/progressive filmade jag i interlaced trots tanken var progressiv men de får va så...Ljudsmalingen ska det inte väl inte vara några problem i och med jag har tagit hans låt i mp3 format? 0 Citera
video_sync Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 vad är skillnad på DVCAM o DV lp? och hur komemr jag åt detta? När det gälelr interlaced/progressive filmade jag i interlaced trots tanken var progressiv men de får va så...Ljudsmalingen ska det inte väl inte vara några problem i och med jag har tagit hans låt i mp3 format? DVCAM är ett format för inspelning, utvecklat av Sony, vilket funkar fint på vanliga DV "S" tapes (MiniDV). Anledningen till att jag påpekade detta är att en del DV-bandare har stöd för DVCAM, om det i ditt fall var aktuellt med en bandare. DVCAM är helt identiskt med DV SP, enda skillnaden är att bandet roterar 50% snabbare i DVCAM läge, vilket minskar risken för drops. Att du användt dig utav en MP3 i redigeringen säger inte mycket. Är denna MP3 fil det ända "ljud" som existerar i ditt färdiga material ? Inget ljud inspelat på plats vid filmningen ? Det är då samplingsfrekvensen spelar roll. I övrigt passar nog bra att rendera ut som 48000 khz / 16 bit Stereo. 0 Citera
Dark_tree Postad 30 augusti 2007 Författare Postad 30 augusti 2007 DVCAM är ett format för inspelning, utvecklat av Sony, vilket funkar fint på vanliga DV "S" tapes (MiniDV). Anledningen till att jag påpekade detta är att en del DV-bandare har stöd för DVCAM, om det i ditt fall var aktuellt med en bandare. DVCAM är helt identiskt med DV SP, enda skillnaden är att bandet roterar 50% snabbare i DVCAM läge, vilket minskar risken för drops. Att du användt dig utav en MP3 i redigeringen säger inte mycket. Är denna MP3 fil det ända "ljud" som existerar i ditt färdiga material ? Inget ljud inspelat på plats vid filmningen ? Det är då samplingsfrekvensen spelar roll. I övrigt passar nog bra att rendera ut som 48000 khz / 16 bit Stereo. OM dvcam : ok nu fattar jag vad du menar... om ljudet: jag har kört ut ljudet exakt som du sa dock för jag justera ljudnivån i premiere så det inte överstiger 12 db... 0 Citera
Dark_tree Postad 3 september 2007 Författare Postad 3 september 2007 alltså jag hittade på premiere h.263 men de ser jäklit suddigt ut... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.