Gå till innehåll

Utkast: Viskningar Från Ett Dödligt Vatten (6 sidor)


Recommended Posts

Tjena Totaltjavlamorker

Hoppas du inte tar ditt alias på för stort allvar :)

 

Denna historia innehåller skräck, våld och lite mystik men det behövs nog mer för att det skall kunna bli ett bra manus, enligt mig.

 

Sådana här osannolika historier kräver lite mer övertygande kringhistoria för att man skall orka titta/läsa.

Kan det ha funnits en orsak eller en sägen om varför rösterna och dessa väsen/människor finns vattnet? Även om det är något som inte tidigare kommit till allmänhetens kännedom så behöver tittaren/läsaren få ledtrådar eller att karaktärerna forskar fram något.

Mer än filmen i huset tillsammans med projektorn som startade av sig själv. Lite löjligt med en färdigladdad projektor och att den startade av sig själv. I så fall skall det finnas goda väsen någonstans som försöker hjälpa killarna. de syntes ju inte till i din text.

 

Killarna kunde ju utforskat huset och hittat anteckningar och kanske filmen för att att sedan spela upp det. Men det förstås, de var ju så stressade av den där yxmannen som jagade dem runt sjön. Han passar dåligt in i det hela. Det räcker väl med ansiktena och rösterna i sjön. Eller att något kommer upp ur sjön när man är där. Den frilansande yxmannen hänger dåligt ihop med viskningarna och ansiktena i sjön.

Sedan kan det bli lustigt att alla som kommer i kontakt med viskningarna i sjön står och pissar :D Något annat ärende dit hade varit bra.

Är detta bara början på berättelsen? Slutet var inte bra som det var nu.

 

I en mening ovan använder jag orden de och dem på rätt sätt. "Men det förstås, de var ju så stressade av den där yxmannen som jagade dem runt sjön."

 

Du använde ordet dem 47 gånger i texten. Alla var fel. Det skulle varit de (eller dom). Skriv dom om du är osäker. Jag fick aldrig skriva dom i skolan men idag tror jag det är OK :) . Det finns flera andra fel i svenskan men det är kanske inte det viktigaste i detta första utkast.

Jobba på och hitta på något som gör det hela mer trovärdigt. Kanske en parallell berättelse ? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack så mycket! haha ja det har du rätt i, såg det nu när jag läste det igen.

 

Ja jag får jobba lite mer på det då. :) Så får jag ta och försöka utöka historian lite grann med lite föklaringar.

 

Men det är tänkt att yxmannen ska vara personen som ramlar i vattnet i början så han blir nog kvar ändå.

 

Tack för hjälpen iaf!

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är tänkt att yxmannen ska vara personen som ramlar i vattnet i början så han blir nog kvar ändå.

Ok, gubben från 1933. Då blev det bättre. Men du, ta inga genvägar med blod och våld. Försök att hitta subtila förklaringar. Alltså, ingen splatterfilm utan skräck med finess. Lättare sagt än gjort :)

Du har en början att fortsätta på . Keep it up. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Först, håller jag på att bli bortskämd? Brukar inte de flesta skriva manus på manusvis på den här sidan? Visa istället för att berätta brukar man säga. Kolla in filmskolan här på sidan (under artiklar) för den är bra, samt/eller läsa andra manus för det lära man sig massor av. Men det syns att du faktiskt kan skriva för det var aldrig några jätteproblem med att ”se filmen”. Men det blir aningen rörigt.

 

Sedan måste jag säg att ju mindre en titel säger, då det handlar om skräck ju bättre, ”Viskningar” ”Dödligt vatten” låter nästan bättre, då är det lite mera mystik. Men det är ju bara en working title så…

 

Det går väldigt fort, de kommer dit och sedan hör de röster och ser grejer, då sticker man hem på direkten (eller skriver ett tackkort till dem man köpte rökat av). Tror att du skulle kunna bygga upp stämningen betydligt mer om du använd dig av rätt format.

 

Det blir ganska rörigt efter ett tag och det beror nog mest på att det är skrivet i det här formatet. Men det tycks i alla fall finns personligheter, en som vill ha logiska förklaringar på allt, en som brusar upp.

 

Jag minns inte om jag fick skriva ”dom” i skolan, hur som helst så lärde jag mig aldrig dem och de så jag har en rosa liten lapp på anslagstavlan som säger ”Dem-henne De-hon” så sätter jag in en tjej i meningen så vet man om det ska vara dem eller de (men jag skriver fel i alla fall för jag tittar ju aldrig på den där dumma lappen).

 

Radioman pratar även om att ” Sådana här osannolika historier kräver lite mer övertygande kringhistoria för att man skall orka” och jag håller med. Själv tänkte jag ett tag att viskningarna var tidigare offer som försökte varna killarna, då blir titel ”Visknigar” lite läskig för då tror man att man ska vara rädd för viskningarna.

 

Gubben från 1933 och yxmannen måste knytas ihop så att vi vet att det är samma man, lätt om vi ”klär dem” i samma kläder eller liknande. Men varför är han ond? Kanske hände det något mera, kanske följde männen han bråkat med efter honom, dränkt honom? Eller hög de ihjäl honom med en yxa?

 

Forskaren i skogen vill man veta mera om, vem är det och var är det han forskar om ute i skogen?

 

Jobba mera och posta igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, här trampar vi på allt vi kan och kräver Stephen King's klass och oförbehållsamma rättigheter till manuset när det är klart. det är ju vi som hjälpt dig fram :D

 

Jag tycker detta sätt att värka fram sin eventuella talang är strålande! :) Här kommer att flöda många "Bergmans" vad det lider. Att få bli bedömd av många sorters människor i olika stadier av sitt filmintresse är en ynnest som Bergman inte fick, eller behövde..... , men som efterlevande mår gott av. :)

Voodoofilm.org rules :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...