Danell Postad 24 augusti 2007 Postad 24 augusti 2007 Tja! Är det någon som använder Aspect HD och redigerar med? Vi funderar på att köpa in det för att redigera en långfilm i HD med, och tänkte kolla om någon har några åsikter. Bra/dåligt? 0 Citera
Max_H Postad 24 augusti 2007 Postad 24 augusti 2007 Codec: en jäkligt bra (har kört den i flera år) men Cineform är emellanåt lite "struliga" (läs "små") att ha att göra med. Man måste vara lite försiktig emellanåt med att göra för stora ändringar i datorn, annars kan Aspect få för sig att avaktivera sig (fråga Munthe... ;) ). (I worst case scenario kan det räcka med att dra ur en FW disk). Men har man jobbat med native M2T HDV-klipp i After Effects ngn gång och sen byter till Cineform så vill man ALDRIG gå tillbaka... Ladda hem testversionen och prova. Jag gillar skarpt att man kan ta in 1080i klipp och tanka in dom som färdig deinterlace:ade 720P klipp (om man har snabb dator går det nästan i realtid - annars måste den göra klart när man tryckt på stopp). /Max 0 Citera
Danell Postad 24 augusti 2007 Författare Postad 24 augusti 2007 Aj då. Inte kul om det avaktiverar sig. Kan man bara aktivera codecen på EN datorn när man köpt det? Jag kommer behöva det på minst tre datorer. 0 Citera
Max_H Postad 24 augusti 2007 Postad 24 augusti 2007 Det funkar så här: Du kan installera Aspect HD på en burk och tanka in materialet. Och också få till gång till Aspects RT effekter (som jag i princip aldrig använder). På en annan burk kan du sedan installera och avinstallera Aspect men behålla möjligeheten att dekoda filerna (dock inte enkoda dom). Då kan du alltså inte rendera filerna och det finns inte kvar ngn Aspect HD editing mode. Vill du ha det måste du köpa en licens till varje burk. Sen kan iofs köra Neo också som i princip bara ger codecen (både läs/skriv). Testa först med demon. Jag har haft Aspect HD i snart två och ett halvt år och fått problem med aktiveringen en gång. /Max 0 Citera
Danell Postad 24 augusti 2007 Författare Postad 24 augusti 2007 Vad har du betalat för codecen? Vi kommer behöva redigera på en dator och göra effekter på en annan så vi behöver det på två datorer. 0 Citera
Max_H Postad 24 augusti 2007 Postad 24 augusti 2007 Pröjsade lite väl dyra 899 dollar någon gång då för några år sedan, sedan har jag uppgraderat till version 5. Aspect ligger på 499 och Neo på 249 enligt deras sida. Ni kan ju iofs rendera effekterna till okomprimerat och "slippa" Neo. /Max 0 Citera
Danell Postad 25 augusti 2007 Författare Postad 25 augusti 2007 Fattar inte vad Neo är för något. Men om man är tvungen att instalera om datorn, måste man köpa codecen igen? 0 Citera
Max_H Postad 25 augusti 2007 Postad 25 augusti 2007 Neo är i princip Cineforms codec med captureprogram (om jag fattat det rätt) - utan RT-plug in för Premiere Pro. Du kan avaktivera Aspect, inte lika smidigt som ex Premiere Pro, men i alla fall. Och om det skiter sig kontaktar man dom och säger som det är. Brukar vara lugnt. /Max 0 Citera
Danell Postad 27 augusti 2007 Författare Postad 27 augusti 2007 Finns det några alternativ till Aspect HD som har liknande funktion? En snabb redigering i Premiere? 0 Citera
Max_H Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Som jag ser det har Aspect en fördel och det är att den kan tanka och konvertera HDV > Aspect codec "on the fly". Annars finns det andra varianter, bla Black Magics Motion JPEG codec och Lagarith-codecen (här kan säkert Munthe flika in med info). Men jag har inte testat hur bra det funkar att verkligen klippa med dom. /Max 0 Citera
Danell Postad 13 september 2007 Författare Postad 13 september 2007 Hej hej! Har laddat ner trail på codecen nu innan vi slår till. Det verkar funka fin fint, men det enda jag inte får att funka är hur man lägger in film genom premiere med codecen. Eller går det ens? Jag vill kunna använda funktionerna att vända bilden 180 och deinterlaca den som man kan om man lägger in det genom deras program. Men där kan man ju inte se bilden på datorn samtidigt, vilket jag vill. Hur löser jag det? 0 Citera
Max_H Postad 13 september 2007 Postad 13 september 2007 Är (tyvärr) rätt säker på att det inte går (det kan till och med vara så att Cineform inte kan "komma åt" den funktionen i PPro's SDK). Du får kolla på bilden i kameran... /Max 0 Citera
Danell Postad 14 september 2007 Författare Postad 14 september 2007 Man kan inte lägga in filmen i PPro med funktionen att vända bilden o deinterlacea den direkt där i, istället för att göra det i deras program? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.