Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Vet inte om jag postar detta i rätt forum men undrar hur ni lagrar era filmer? Då menar jag inte den slutgiltiga filmen utan alla avi filmer. ljudfiler etc som ni har behövt för att göra filmen. Detta blir ju otroligt stort och är ganska svårt att lagra. Jag vill ha kvar alla filerna som en backup eller om jag behöver någon del från ett arbete jag tidigare gjort. Kan man komprimera dem på något effektivt sätt? Själv har jag en 400gb extern hårddisk jag lagrar dem på men nu är den full. Kan jag komprimera dem och få plats med mer eller är det bara att köpa en ny hårddisk? Hur stora externa hårddiskar finns det? Alla tips tas tacksamt emot!

Postad

Om din mjukvara har ngn form av projekt-trimmer bör du givetvis använda den (den skapar nya mediafiler som bara innehåller det du verkligen använt plus lite extra-frames som du oftast själv kan specificera).

Jag brukar om det är STORA filmer:

1. Spara alla projektfiler, grafik, animationer, musik osv på DVD.

2. Spara alla band som använts.

3. En master.

4. En master utan musik och texter.

Jag brukar om det är halvstora filmer (typ en halvtimme eller mindre):

1. Köra projekttrimmern och bränna ut all media på en eller två DVD-skivor.

2. Spara samma filer på en extern disk.

3. En master.

4. En master utan musik och texter.

Komprimera DV-filer går i princip inte, dom är komprimerade så mycket det går redan.

/Max

Postad

Samma som Max. Otroligt viktigt att spara en master utan text, musik och kommentar. Dessutom behåller jag orginal filmljudet utan nivåjusteringar för kommentarer mm. Sedan precis som Max en komplett master av den färdiga filmen. All video sparas på orginalkassetten och kan hämtas hem igen vid eventuell ändring i projektet. Finns det en EDL fil så kan det ske automatiskt.

HDV material sparar jag på originalkassetten och också på ext hårddisk men då konverterad till det format jag använder vid redigeringen av HD - i mitt fall Canopus HQ codec. Kräver massor av diskutrymme!!

Postad

Tack för era tips men för en nybörjare som jag så uppstår lite frågor....

Vad är enprojekttrimmer? Jag använder Adobe Premiere Pro 2,0 (utan att kunna hela programmet men får det att fungera). Och en master utan text - hur tar jag ut den? Är det när jag exporterar ut filmen?

Att spara alla filer på DVD har jag tänkt på men då är problemet att min mapp för en film (där har jag alla orginalfilmklippen i avi, ljudfiler, animeringar, texter etc) kan vara på 70gb - det är många dvd skivor det!

Säkert lite dumma frågor men det är inte så lätt när man är ny!

Postad

Du har den i PPro under menyn "Project > Project Manager" (jag använde fel namn på funktionen). Gör en sökning i manualen så hittar du en bra genomgång hur den fungerar.

Enkelt beskrivet så kopierar den ut det du använt. Har du gjort en film på 30 minuter och då tankat in 70 Gb källmaterial behöver du ju inte spara alltihop utan bara det du faktiskt använt - 30 minuter DV motsvarar ca 6.5Gb data plus ev extra ljud och grafik. Får plats på en DualLayer DVD.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...