grimevil666 Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Jag har en massa matrial på VHS, Hi-8, Digital 8 och MiniDV-band som jag vill redigera men jag saknar utrustning. Vad för utrustning behöver jag? förutom data och redigeringprogram. 0 Citera
Max_H Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Det finns 100 trådar om vad du kan/ska/bör ha (mest beroende på om du vill ha mac/pc, billigt/dyrt/mitt-emellan, etc. Men om du redan har en DV-kamera med analog ingång, räcker det med en vanlig DV-redigering. Du ansluter VHS-bandspelaren till DV-kamerans analoga ingång som "konverterar" signalen till en DV-signal som du sedan skickar till firewirekortet i datorn. Har du ingen kamera med analog ingång finns det konverterboxar att köpa från bla Canopus, Pinnacle mfl (kan personligen rekommendera Canopus ADVC 300 eftersom den har vissa bildförbättrande kretsar). Det du möjligen kan behöva ta i beräkningen, om du ska köra Hi8-materialet analogt, är att Hi8 är en väldigt ostabil signal så det är inte säkert att alla konverters eller kameror med analog ingång klarar av den signalen (bilden "fladdrar/rullar/flimrar". Men har du en Hi8-kamera kan ju den kameran för det mesta spela upp Digital 8/Hi 8 också. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.