Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en Zoom H4 vilken spelar in ljud i stereo. Jag har nu förstått varför man alltid spelar in dialoger med mono - om personen vrider sig lite åt ena hållet exempelvis låter det inget vidare i stereo. Så jag undrar om det är möjligt att konvertera båda kanalerna (höger + vänster) till mono. Hur gör man?

Tacksam för svar

Postad

Det finns ofta en funktion för det i redigeringsprogrammet. Sök i hjälpen på typ "summon to mono" eller "make mono" så bör du hitta det. Om det inte finns så kan du ju alltid köra med stereofilen fast du panorerar inte ut kanalerna höger vänster (som görs automatiskt när du har en stereofil) utan lägger båda lika mycket i mitten så har du samma effekt. Sitter du i ett ljudredigeringsprogram så finns det ytterligare möjligheter att gå runt problemet, tex att patcha stereokanalen till en monobus och spela in igen på ett monospår i realtid, fast jag misstänker att det är lite överkurs och overkill för att fixa något relavit enkelt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...