forstheim Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Hej! Jag är fågelskådare och vill komplettera skådandet med att dokumentera mina observationer med en videokamera. Har fotograferat med stillbildskamera en hel del tidigare, men är ganska novis på videokameror. Frågan är vad man ska välja i budgetklassen under/runt 4-5000 kr? Vad jag har förstått så ska mini-dv vara det man bör satsa på eftersom man får okomprimerat material att jobba med vid redigeringen. Men dvd är å andra sidan väldigt praktiskt eftersom man kan hoppa mellan olika sekvenser och får också en helt annan överblick på vad som är inspelat. Hur som helst, jag har faktiskt lagt en beställning på en mini-dv kamera idag, nämligen en Panasonic NV-GS80. Den har 32x optisk zoom liksom optisk bildstabilisering, två saker som jag kände var nödvändigt för att kunna komma någorlunda nära fåglarna. Givetvis kommer jag använda stativ och oljedämpat videohuvud för användandet. Vad säger ni, är det ett rätt val jag gör med tanke på användningsområde och min budget? Annars är det Panasonic VDR-D220 (dvd) som jag har haft som ett alternativ. Men det är som sagt dvd-format som lagrar komprimerat material. /JP 0 Citera
KDA Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Hej! Vad trevligt! Är själv fågelskådare och filmar mycket fågel, men med en större videokamera samt teleobjektiv. Gå gärna in och titta på min och min sambos hemsida wildlifevideopicture.se om du vill. Med 32x brännvidd kommer du en bit men tyvärr kommer du att märka att även det är lite för klent när du filmar fågel, visserligen kan du med hjälp av kamoflage, gömsle m.m komma riktigt nära, men för ren dokumentation, när du är ute och skådar, är det lite svagt. Vad jag skulle rekommendera dig till att göra, är att filma genom tubkikaren då du får en enorm brännvidd, blir faktiskt med en bra kamera riktigt bra, finns även adaptrar med snabbfattning till en hel del videokameror som du kan koppla till tuben. Ska du filma med videokamera samt utbytbara objektiv så hamnar du i en ganska hög prisklass, Ny kamera från ca 38000kr och uppåt. Lycka till!! Karl-David 0 Citera
forstheim Postad 26 juli 2007 Författare Postad 26 juli 2007 Tack för svar! Jo, tanken med videoscoping har slagit mig..men med den ringa erfarenhet jag har av digiscoping så har jag valt bort den här tekniken. Digiscoping känns för bökigt att hålla på med helt enkelt, och jag antar att videoscoping inte är så mycket smidigare!? Visst, jag förstår att 32x zoom kan vara för lite för att få närbilder på små vadare etc som befinner sig en bit bort. Men samtidigt motsvarar 32x ca 1400 mm i småbildsformatet och i det sammanhanget är det trots allt rejäla brännvidder vi pratar om. Så helt kört med att dokumentera fåglar borde det inte vara ändå tycker jag. När jag skriver "dokumentera" menar inte jag enbart närbilder eller att det ska bli någon direkt kvalitetsfilm av det hela, utan mer att det räcker att kunna artbestämma fågeln genom den filmade sekvensen. Exempel på motivsituationer som jag hoppas kunna fånga med hjälp av videokameran är en ägretthäger som står i en våtmark 100-150m bort, en kungsfiskare som födosöker 15-20 meter bort, en liten rödstjärt som sitter på en gren på 10 m avstånd eller kanske en flock med grågäss som flyger förbi på 50 meters håll. Individerna behöver således inte fylla en hel bildruta, även om det många gånger kanske vore önskvärt. Jag antar att ett fast 30x-okular på en tubkikare motsvarar en 30x zoom på en videokamera? Visst är det väl så, eller är jag helt ute och cyklar nu? Med 30x förstoring på en tubkikare har man ju i de flesta situationer inga problem att artbestämma fåglar, även om man inte alltid kommer tätt inpå dem. Därför tycker jag att en videokamera med 32x zoom också borde räcka väl för MINA syften. Men det återstår att se om det verkligen fungerar så som jag hoppas på. Kameran lär jag få i morgon, fredag. Tack så länge för dina synpunkter i alla fall. Det uppskattas! 0 Citera
Micke-Movie Postad 26 juli 2007 Postad 26 juli 2007 Skriv gärna hur bra det går med den kameran, om det blir bra bild etc och hur bra zoomen är. Vore trevligt :) 0 Citera
forstheim Postad 26 juli 2007 Författare Postad 26 juli 2007 Det ska jag göra. Får den förhoppningsvis i morgon om allt går som planerat. Den första arten jag har planerat att försöka få bilder på är lärkfalk. Ska bli intressant att se om videokameran klarar den uppgiften! :-) Vad beträffar bildkvalitet så har jag svårt att uttala mig om det redan nu, men zoomen ska enligt vad jag har läst vara riktigt bra. Jag har inte testat just den här modellen, men tidigare i veckan provade jag Panasonic VDR-D220 som i princip verkar vara DVD-varianten av GS80:an. Jämförde D220 med en Sonymodell, och upplevde en skillnad direkt mellan dem två. Panasonicen hade en smidigare och mer lättkontrollerad zoom, dvs den zoomade jämnare på något sätt. Jag återkommer till helgen eller så.. 0 Citera
KDA Postad 26 juli 2007 Postad 26 juli 2007 Hej igen! Hoppas du har möjlighet att visa resultatet sedan! Jättespännande! Men jag tycker att när du får kameran prova för skoj skull också möjligheten med videoscoping, iallafall när du kanske behöver filma en rarris på långt håll!! Stort lycka till med din nya kamera! Mvh Karl-David 0 Citera
forstheim Postad 27 juli 2007 Författare Postad 27 juli 2007 Tack för "lycka till" Karl-David! Jo, jag ska testa det, men misstänker att videokameran jag har köpt inte är optimerad för videoscoping..? Har en linsdiameter på 37mm nämligen, vilket jag har för mig är för stort för att fungera riktigt bra. Du får gärna ta upp grunderna för videoscoping här Karl-David då jag inte är speciellt insatt i den biten. I tubväg har jag Nikon Fieldscope ED82 med 25-75x zoom, samt ett fast 30x-okular. Det senare är nog att föredra vid videoscoping skulle jag tro. Jag har nu fått kameran, men har ännu inte varit hemma så att jag har kunnat ladda batteriet. Så inga filmsekvenser på lärkfalk idag, tyvärr. Men jag återkommer med rapport.. :-) /Jonas 0 Citera
forstheim Postad 31 juli 2007 Författare Postad 31 juli 2007 Nu har jag testat kameran under några dagar och mitt intryck av den än så länge är följande: Första intrycket i handen: Mycket plast och ömtålig. Men efter att ha hängt på batteriet och använt den så känns den trots allt välbyggd. Knappar & menyer: Knapparna sitter lätt till och menyerna är lätta att förstå. Inga konstigheter direkt. LCD-skärm: Klart godkänd. Positivt överraskad över att den även fungerar i fullt solsken. Batteri: Det medföljande är lite klent för den som filmar mycket. Än så länge har jag klarat mig under dem timmar jag har rört mig ute i fält, men då håller jag igen på användandet för säkerhets skull. Så ett kraftigare batteri rekommenderas! Zoom: Fungerar utmärkt tycker jag. In- och utzoomning kan göras i olika hastigeheter samt väldigt mjukt och smidigt. Gör det relativt lätt att få bilden inzoomad precis där man vill ha den. Bildkvalitet: Överträffar faktiskt mina förväntningar. Kameran kan ge riktigt trevliga bilder om man använder stativ och inte har allt för stora kontraster i motivet. Jag har, ska sägas, bara en enkel 4:3 TV när jag spelar upp materialet från kameran. Har man en bättre TV än jag borde man kunna utnyttja kameran till fullo. Visst, bildkvaliteten är inte i pro-klass, men jag skulle faktiskt inte ha något emot att se en enklare TV-dokumentär eller liknande filmad med den här kameran. Färgerna är naturliga och skärpan är helt ok. Bildstabilisatorn: Verkar fungera som den ska.. Autofokusering: Fungerar för det mesta bra, men några gånger har den inte riktigt fokuserat på det jag vill. Framför allt om man har en stor ljus bakgrund och vill fokusera på ett mindre mörkare objekt som befinner sig en bit framför. Panorering vid flygande fågel har jag dock inte haft några problem med. Ska testa autofokusen lite mer i olika situationer framöver. Mikrofonen: Tar upp ljud ganska bra, men tyvärr också då vindsus. Det blir en hel del brus och sus om det är blåsigt ute. Nu har det dock varit extra blåsigt de senaste dagarna, så det var kanske inte helt rätt tillfälle att testa mikrofonen på. Zoomomfånget för fåglar: Det är lite för klent för att bekvämt kunna fånga fåglar så att man får närbild på småfåglar. Men för mina syften, dvs att det ska gå att kunna artbestämma olika fåglar mha kameran, fungerar ungefär som jag hade tänkt mig. Så det går att få många bra och trevliga sekvenser på fåglar och annat naturliv om man bara är flitig besökare i naturen. Har man sedan en del kunskap om hur fåglar och djur beter sig så hjälper det naturligtvis till att komma närmare objektet. Sammanfattningsvis: Man får väldigt mycket för pengarna vid köp av den här modellen! 0 Citera
KDA Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Vad kul med din nya kamera! Vad det gäller videoscoping så har jag själv ringa erfarenhet, däremot känner jag ett par stycken som håller på med det. Jag har digiscopat däremot en del, principen är ungefär densamma. Testa med att sätta kameran framför tubokularet på frihand på rekommenderat fast objekt, ställ sedan in skärpan på tuben och testfilma! Prova sedan med en hemmagjord adapter t.e.x ett burklock som passar diametern på kameraobjektivet, samt skär till så locket även passar okularet på tuben. Fungerar ganska bra till en början, är du sedan nöjd med resultatet så hör dig för om en riktig adapter till kameran. Rekommenderar att ta kontakt med Getteröns naturcentrum, de kan säkert hjälpa till. Lycka till KDA 0 Citera
forstheim Postad 31 juli 2007 Författare Postad 31 juli 2007 Jag testade lite vid ett tillfälle att videoscopa med min nya dv-kamera, men det gick inget vidare. Fick helt enkelt inte fokus på objektet. Ska testa igen, men tvivlar på att det går bättre då. Vi får väl se. Jag är ju fågelskådare i grunden och hade ett tag lite vånda över hur jag skulle kunna kombinera videofilmning med tubskådande. Håller man på att filma dyker det säkert upp något spännande som man måste granska i tuben och vice versa. Det är lätt att det hela varken blir hackat eller malet..eller att man helt enkelt till slut tröttnar och låter endera vara hemma/ligga kvar i bilen. Två uppsättningar med stativ fungerar förstås om man ska stå i ett fågeltorn eller liknande under längre perioder. Men vill man vara hyfsat rörlig ute i naturen fungerar det sämre. Lösningen var dock enkel: placerade helt enkelt videokameran ovanpå tuben och la en spännrem om. Inte snyggt, men enkelt och välfungerande för mina behov. Så nu går det att använda tubkikaren normalt och sedan snabbt vara redo för att filma ett intressant skeende när det uppstår. Och bara ett stativ, tack och lov.. :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.