Mister Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 Hej, Jag har icke det uttag som krävs för att föra ut material från datorn in i kameran, vilket är ganska ennerverande då jag vill kunna få ut det på band. Därmed har jag tänkt att jag ska införskaffa mig en extern box som har just detta uttag (föredrar detta framför ett internt kort). Vad jag undrar är ifall någon vet om denna produkt av märke pinnacle är kompitabel med andra program än just pinnacle studio, ifall jag i senare skede köper premiere pro t.ex. Den heter "Pinnacle System Studio 510 MovieBox USB". här är en länk till produkten http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=studio510 finns det annars någon liknande mojäng i samma prisklass (kring tusenlappen). tack i förhand... 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Ovidkommande inlägg. Mvh Pace Administratör, Voodoo Film forum 0 Citera
megawatti Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 ja hair inene tiid Off: VAD ÄR DITT PROBLEM? On: Får man fråga vad du har för kamera, analog? Hur hade du tänk dig koppla ihop detta. Annars är fortfarande ett TV-kort billigare en den där lilla dosan, runt 500kr 0 Citera
Peus Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Stygga inlägg ovan, fattar nada. Men men. Alltså what? Hur för du över informationen från kameran till datorn, antagligen via firewire (IEEE1394,FIREWIRE eller DV som något pucko på sidan du länkade till skrev)? Hoppas jag i alla fall om det är DV via firewire. I så fall bör du även skicka informationen tillbaks till kameran via firewire. Om Pinnacle Studio pallar detta vet jag inte, om inte, överge skiten. Om du mot förmodan bara har USB2.0 på datorn och inte kan bygga ut med kort, då du t.ex. har en bärbar utan PC-Card plats, ja då kanske, detta kunde vara lösningen. Men då borde det finnas bättre och billigare USB2.0 till firewire konverterare än denna. Men se upp, använd inte de analoga utgångarna. DV är ett digitalt format, en dator är helt digital, håll inte på och skicka informationen mellan två digitala enheter via analoga signaler som Composit RCA (vilket den där dosan levererar). Alltså hmm, alla dessa frågor, står inte dylikt i filmskolan eller nå? I så fall borde någon ta på sig och uppdatera den, jag kan anmäla mig frivillig i brist på bättre. Den enda anledningen jag ser för dig att skaffa något dylikt är om du har analog video som du vill ha in eller ut från datorn, t.ex. vanlig VHS video, S-VHS eller i värsta fall analog bild från TV eller en BETA-SP eller nå. 0 Citera
Mister Postad 26 juli 2007 Författare Postad 26 juli 2007 Något båda ovanstående inlägg verkar ha förbisett att utöver Composit RCA uttagen har boxen även ett firewire uttag, och det är den jag vill åt. Problemet är att det firewire uttag jag har på datorn endast kan föra in material från kameran, och ej ut igen, dvs den är enkelriktad. Jag talar om ren digital överföring, vad jag vill komma åt på den boxen är just det firewire uttaget, vilket till skillnad ifrån mitt på datan både kan importera och exportera via dator och kamera. Pinnacle studios har absolut inget problem att föra ut material på band då jag sett en kompis göra detta på sin dator. Anledningen till att jag vill ha just en box och inte ett kort är att jag inte vill hålla på och pilla inne i datorn plus att om jag skaffar en bärbar dator kan jag även använda det på denna. 0 Citera
Peus Postad 26 juli 2007 Postad 26 juli 2007 Jag såg att denna box hade firewire men men men. För det första, att köra firewire genom USB2.0 är helt idiotisk då firewire har högre hastighet än USB2.0. För det andra, du kan bara köra firewier åt ett håll, enkelriktat, så vitt jag vet existerar inte enkelriktad firewire. Vissa maskiner och applikationer kan inte skicka/ta emot data via firewire men det är något helt annat. Enkelriktad firewire, nopp, det accepterar jag inte så enkelt, då gör du något galet, eller så vill jag ha en stark bevisning från någon slags ingenjör. För de tredje, om du mot förmodan har enkelriktad firewire bör du köpa ett PCI eller PCI-express (eller PC-Card för en bärbar dator) –kort då dessa fungerar med alla applikationer och för alla sorters enheter etc. Vill du ha en dosa framför datorn, köp en skarvsladd, eller möjligen någon slags frontplåt med firewire som du sätter i en 3.5 eller 5.25 plats etc. För de fjärde, köper du ett firewire kort kan du köpa tre till samma pris som en sådan där box. För övrigt så bör man nog inte skaffa sig en bärbar utan firewire om man tänker sig att redigera vilket innebär att du inte behöver boxen då. För det femte, en tanke angående enkelriktningen. Vissa kameror kan inte ta emot video från firewire, möjligen är det problemet. Slutligen. Överge idéerna om en box, den suger med största säkerhet. The box is shit! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.