intacto Postad 15 juli 2007 Postad 15 juli 2007 Titel: Resan, inte målet. Voodooversion: 1 Hej! (Behöver hjälp med formatering) Jag håller på och skriver ett manus till en kortfilm som ska bestå av fyra stycken episoder som handlar om helt olika personer i vitt skilda miljöer men som alla knyts samman med hjälp av slutet i varje episod. Jag vet inte om det någonsin kommer filmas, utan ser det som träning. Jag har börjat skriva på den första episoden och jag skulle helt enkelt vilja att någon redan nu tittade på det och påpekade fel jag gjort. Jag vill hellre att någon säger att det kryllar av fel när jag skrivit så här lite än att jag skriver ett helt manus fullt av samma formaliafel. Det är mitt första försök till manus, så jag uppskattar all hjälp.RESAN INTE MÅLET, MANUS1.doc 0 Citera
jonpet Postad 17 juli 2007 Postad 17 juli 2007 Det finns massvis av regler för manusformatering. Personligen tycker jag inte att det är värt att lära mig hur många centimeter från kanten dialogen ska ligga, utan använder därför ett program för formateringen. Jag kan därför inte ge en helt korrekt bild av hur du borde göra, men det var två saker som stack mig i ögonen. Typsnittet. Courier 12 pt är typsnittsmanuset. Mycket text i samma stycke. Om du tänker att du trycker Enter varje gång det verkligen behövs en ny bild så har du en bra tumregel. Nytt stycke för varje ny händelse. 0 Citera
intacto Postad 20 juli 2007 Författare Postad 20 juli 2007 Tack så mycket för hjälpen. Tipset om att tänka nytt stycke för varje ny händelse och radbryt vid varje ny bild var precis en sådan tumregel jag behövde, eftersom jag själv insåg att det blev alldeles för mycket text. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.