Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Titel: Resan, inte målet.

Voodooversion: 1

Hej! (Behöver hjälp med formatering)

Jag håller på och skriver ett manus till en kortfilm som ska bestå av fyra stycken episoder som handlar om helt olika personer i vitt skilda miljöer men som alla knyts samman med hjälp av slutet i varje episod. Jag vet inte om det någonsin kommer filmas, utan ser det som träning.

Jag har börjat skriva på den första episoden och jag skulle helt enkelt vilja att någon redan nu tittade på det och påpekade fel jag gjort. Jag vill hellre att någon säger att det kryllar av fel när jag skrivit så här lite än att jag skriver ett helt manus fullt av samma formaliafel. Det är mitt första försök till manus, så jag uppskattar all hjälp.

RESAN INTE MÅLET, MANUS1.doc

Postad

Det finns massvis av regler för manusformatering. Personligen tycker jag inte att det är värt att lära mig hur många centimeter från kanten dialogen ska ligga, utan använder därför ett program för formateringen.

Jag kan därför inte ge en helt korrekt bild av hur du borde göra, men det var två saker som stack mig i ögonen. Typsnittet. Courier 12 pt är typsnittsmanuset. Mycket text i samma stycke. Om du tänker att du trycker Enter varje gång det verkligen behövs en ny bild så har du en bra tumregel. Nytt stycke för varje ny händelse.

Postad

Tack så mycket för hjälpen. Tipset om att tänka nytt stycke för varje ny händelse och radbryt vid varje ny bild var precis en sådan tumregel jag behövde, eftersom jag själv insåg att det blev alldeles för mycket text.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...