Gå till innehåll

mitt klipp blir för stort i vegas 7


kamui

Recommended Posts

jag jobbar i vegas 7 och har gjort ett litet klipp på 20 sekunder. har testat massvis med olika paterns till avi men får inte klippet till mindre än 70 mb. skulle vara tacksamt om någon kunde berätta hur jag får klippet så litet som möjligt fast ändåså i bra kvallite! btw. det ska även gå att kolla både på dator och tv.

Länk till kommentar
Share on other sites

70 MB är normalt fär DV-format. För att få klipper mindre så får du välja en codec som kan komprimera hårdare. Det som är mest kompatibelt med både dator och TV skulle jag vilja påstå är DVD-format (alltså MPEG-2), men det är inte det formatet som är så litet som möjligt. Vissa DVD-spelare kan spela DivX eller XviD avi och dessa funkar ju även i datorn men kompatibiliteten med fristående spelare (alltså DVD-spelare) minskar ju. Vill du få det så litet som möjligt i bra kvalitet så är det h.264 som gäller och då är det även möjligt att få det att fungera i HD-DVD spelare eller BluRay men inga vanliga DVD-spelare funkar. Det krävs då relativt kraftfull dator för avspelningen också (särskilt om det är HD-upplösning).

 

Glöm inte att ljudet också tar plats. För en avi-fil så kan du t.ex. använda mp3-format för ljudet. Tänk dock på att ju hårdare du komprimerar ner filstorleken desto sämre blir kvaliteten.

 

När man redigerar vill man ha så bra kvalitet som möjligt så gör ingen hård komprimering förrän i slutfasen när projektet är färdigt och man bör även ha en lägre komprimerad master-kopia för framtida bruk, t.ex. i DV-format så att man inte tappar bort kvaliteten som fanns i originalvideon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...