Jump to content

Dv kamera - Adobe Premiere - Dv kamera

michi_diaz

Recommended Posts

Hej!!

Har precis filmat färdigt en kortfilm som jag har hållit på med hela våren. Förde över filmem till Adobe Premiere 6.5 från min dv kamera med en fire wire kabel. Filmen är nu färdigredigerat, och jag vill överföra tillbaka filmen till Dv kameran.... Har försökt på alla möjliga sätt men inte lyckats. Dataskärmen blir bara svart när jag väl börjar med överföringen. Snälla någon, hjälp!!... Vad gör jag för fel? Kan någon förklara exakt hur jag ska gå till väga?... Glömde påpeka att min kamera har DV in/ut.

Mvh Micke

Jag hade exakt det problemet under en tid, och det jag gjorde för att lösa det var följande;

Efter anslutning av kameran via Firewire går du in på EDIT --> Preferences --> Scratch disks and Device Control.

I rutan som kommer upp kontrollerar du att DV Device Control 2.0 är valt, och inte None. Klicka sedan på Options precis under. I den rutan du då får upp (vilket kan ta några sekunder) kan du välja vilken kamera du har. Har du tur finns din kamera med där. Det gjorde inte min (jag har en panasonic NV-DS30). Dock testade jag mig fram genom att välja mellan olika Panasonic-modeller, och lyckades till slut hitta en som är såpass lik min kamera att det fungerande. Var vaksam när du testar på om bilden plötsligt börjar hacka efter några minuters inspelning. Det har hänt mig några gånger för ett tag sedan, och det är mycket irriterande.

Hoppas att detta hjälper dig.

Har du kollat så att det verkligen inte kommit in något på kameran så att det inte bara är datorskärmen som är svart... För man kan ju välja om filmen skall visas på datorn eller ej under exportering??

Antagligen har du ju gjort det tänkte bara påpeka efter som det hade varit retligt om så var fallet...