Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja det blir det. Men någonstans går en gräns där högre bitrate inte ger någon märkbar förbättring och den gränsen brukar ligga vid ca 8000 kbit/s då MPEG-2 kodningen börjar mättas om man säger så (gäller DVD-upplösning, för HD-upplösning måste du förstås köra högre).

DVD-standarden har även en maxgräns på ca 10 Mbit/s för alla video och ljudspår tillsammans inklusive muxnings-overheaden som blir när det bakas ihop till VOB-filer. Kör du okomprimerat ljud så blir det mindre plats för videon men å andra sidan kan man köra 8 Mbit/s video och ändå få in ett okomprimerat PCM-ljudspår utan få problem med videokvaliteten.

DVD störjer även variabel bitrate vilket gör att man kan få bra kvalitet även vid lägre medelbitrate eftersom den då använder hög bitrate bara när det behövs och lägre bitrate när det inte behövs.

Alltså, har du längre än en timme per DVD-skiva så använd VBR och en medelbitrate anpassad för att fylla skivan till max. Använder du för hög bitrate så får ju inte filmen plats på skivan. Men upp till en timme får man ju plats på en enkel-lagrig DVD-skiva även om man kör på maximal bitrate enligt DVD-standarden.

Postad

Tack, i mitt fall så ska jag inte lägga över filmer på DVD utan jag ska ha dem på datorn. I framtiden kanske jag kommer lägga över dem och då får jag se till att inte ha för hög bitrate.

Då sätter jag "Target Bitrate" på 8000 kbit/s hädanefter! Tack för hjälpen, du gav mig ett väldigt utförligt svar!

Postad

Jag brukar även exportera till DV-format så att jag har en masterkopia på det redigerade materialet om man säger så. Utifrån detta kan man sedan göra mer komprimerade versioner för normal användning utan att var så rädd för att det blir dålig kvalitet. Har man en masterkopia i hög kvalitet att utgå ifrån kan man ju alltid göra om det i framtiden när bättre teknik kommer.

DV-master-kopian lägger jag dels på miniDV-band och som DV avi på DVD-skivor som backup (blir ca 3 stycken DVD per timme DV).

Dessutom brukar jag göra en DVD-version i DVD-Video format så man har något att titta på i DVD-spelaren (är bekvämare än att spela DV-filer via kamera eller dator). Detta är alltså den mer komprimerade versionen för normal användning. Den blir som en DVD-master kan man säga som man kan kopiera till slutanvändarna (typ släktningar som vill ha kopia på något man filmat).

Postad
När jag redigerat färdigt så ska jag ju exportera videon, t ex MPEG-2. Blir det snyggare bild ju högre bitrate jag exporterar till?

Hej!

Ett tips är att vara försiktig med för hög bitrate om man avser att spela

upp skivan i flera olika stationära DVD spelar.

Många spelare kan inte läsa så hög bitrate utan att hacka.

bästa hälsningar Tomas

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...