Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

DVX100. Jag har använt båda, men jag är ingen expert. Om jag hade köpt en Sony så hade jag väl vant mig med dess egenheter, men när jag varit tvungen att snabbt sätta mig in i hur en kamera jag inte använt förut funkar, så har jag trivts mycket bättre med Panasonic. Sonys kameror har jag aldrig riktigt fattat hur man ställer in i helmanuellt läge. Även om jag ställt in bländare, iris och slutartid manuellt så kan kameran plötsligt få för sig att dra ner slutartiden ändå. Det är säkert jag som gör fel, men det är ändå ett tecken på dålig design. Sen har inte Sony-kamerorna mekanisk zoom, d.v.s. att du kan vrida på en fysisk ratt som är mekaniskt kopplad till optiken för att zooma. Istället måste du trycka på knappar eller vrida på en elektronisk ratt. Det blir lite långsammare att jobba med.

Sen har DVX100 mer filmlook sägs det. Det vet jag inte så mycket om.

Men är inte en DVX100 rätt mycket dyrare än en PD150 förresten? Det skulle väl vara nackdelen då...

Postad

PD150/170 är lite egen med det. Man måste SE alla värden i sökaren - annars "går dom på automatik". Irriterande, men så är det...

Panasonics zoom är mekanisk men jag skulle drista mig till att säga att den är användbar först i B-modellen eftersom den glappade mer än lovligt i den första.

Har svårt att bestämma mig... har ju en VX2000 själv... men ljudet är ju inte mycket att komma med varken i PD150 eller VX2000. Å andra sida är ljuskänslighet och batteritid GRYMT bra. Men den har sämre vidvinkel än DVX100.

Bägge är ju bra kameror.

/Max

Postad

DVX100 kom mycket senare och byggdes egentligen för att konkurerra ut PD150 på de flesta områden.

Så om båda kostar lika mycket är DVX100 mer kamera för pengarna. Sen var 25P läget ett måste för mig, vilket gjorde att det fanns egentligen inget alternativ.

Skall du enbart filma 50i ligger de ganska nära varandra.

Postad

som ovan sagt, 25P är allt som behöver sägas, Proggressivt är det finaste man kan göra med videoteknik, om du inte nödvändigtvis VILL köra interlaced finns det ingen tvekan, dvx100 alla dar i veckan, den har även en mycket finare bildkvalité än den äckliga pd150n har...

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...