Peus Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Hej jag har ett rätt stort och allvarligt problem. Jag har en massa foto material mastrat på DVD (av alla medier). Det var något stjärnskott som tänkte till och då produkten slutgiltigen skall levereras på DVD så tänkte någon till och skippade digi-Betorna och körde direkt till DVDer. Självklart så blev det något fel på en av DVD:erna och jag kan ej föra över en av vob filerna till datorn, antagligen p.g.a. något skräp eller så på skivan (har rengjort den med specialverktyg men det hjälper inte). En lösning vore ju att köra ut via en DVD med SDI eller FireWire ut och in i redigeringen, men då får jag en otrevligt stor fil med sämre kvalité än om jag tankar över den direkt från skivan. Alltså är jag på jakt efter något slags program. Jag har både tillgång till Mac och PC och är beredd att betala lite om så behövs. Jag söker ett program som konverterar en DVD rakt av till en mpeg fil med exakt samma kavlité som ursprungsmaterialet samt som bortser från läsfel (exakt som vilket uppspelningsprogram eller extren DVD-spelare som helst) utan bara läser vidare och det även om man får en massa störningar på bild och ljud. Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Och jo DVD:n har inget kopieringsskydd och är helt laglig (för mig i alla fall). Hoppas någon har koll på ett sådant program, tack på förhand. 0 Citera
ronnylov Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Du skriver att du reda testat rengöra skivan men något som jag hört kan funka som en sista utväg är att polera med tandkräm... Ett annat tips är att prova läsa skivan med en annan DVD-läsare. Ofta är DVD-brännare bättre på läsning än DVD-ROM enheter. Prova i olika datorer eller med olika läsare i din dator. Prova även uppgradera firmware i DVD-läsaren eftersom detta kan förbättra läsning av brända skivor. En annan sak att testa är att sänka läshastigheten så mycket som möjligt. Testa med IsoBuster. Här har du en guide på deras hemsida: http://www.smart-projects.net/tips.php?tips_page=8 och http://www.smart-projects.net/tips.php?tips_page=1 Som tillägg kan jag säga att om det inte funkar att fixa med VideoReDo så kan du testa projectx eller PVAStrumento för att fixa felen i videofilen. Har du tur så räcker det med IsoBuster. Eftersom DVDn saknar kopieringsskydd så bör det funka med IsoBuster som inte klarar kopieringsskyddade DVD. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.