Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Exakt, krävs ju lite mer av en om man ska axla allt ansvar själv om inte mycket mer tid krävs för ett sånt arbete. Att ha folk bakom sig minimerar tiden brutalt. Men det beror på hur man värderar att jobba såklart. Men man kommer inte undan att man behöver ett antal vid inspelningsplatsen. Skådespelare, några bakom kameran och kanske några slavar som bär all utrustning ;)

Det som tar absolut längst tid på en inspelningar är förflyttningslogistik. Jag håller med om att ett team är viktigt. Det är dock inte samma sak som ett stort team. Vill man öka inspelningstakt ska man dra ned på teamet. Min kommande långfilm En Bland Andra spelade jag in på 5 dagar. Då är ljudet riggat på kameran (liknande Mike Figgis rigg) och jag opererar och var egentligen den enda teammedlemmen. Den filmen hade inte vunnit någonting på ett team på tolv personer, ljusriggar, många bilar osv...

Kommer inte ihåg vem det var som sa det men citatet är "Omge dig alltid med människor som är bättre än du är" (tror att det var Lucas faktiskt). Jag tror stenhårt på det. I mitt fall har det resulterat i en arbetsprocess med väldigt små team (bör tas som smicker av dom jag jobbar med).

Om man som jag trivs med att dra skeppet mestadels själv och man vet med sig att man vill jobba mycket på kamerainställningarna, ljuset, looken, ljudet osv så skulle jag rekommendera att man hittar en väldigt bra elektriker, en bra passare och en riktigt bra regiass (FAD).

Postad

Att ha någon som kollar över axeln vid inspelning på plats kan vara mycket bra/smidigt då han ser saker från ett annat perspektiv. Han kan då påpeka detaljer som jag (kameramannen) missat och då slipper man skjuta om scenen en annan dag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...