wilmer2007 Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Hej! Jag skall filma en scen inomhus, men med utomhusljus (lite HMI lampor och dagsljus från fönster). Det jag undrar över är om jag använder en TRI X film, 200 ASA i dagsljus, och kameran enligt manualen enbart läser 160 och 250 asa, vad händer? Måste jag själv kompensera genom att öka eller minska bländaren? Vad tror kameran att det är för filmsort? Jag blir tokig av att försöka förstå super - 8 kameror....Förr filmade jag för fullt med en gammal automatisk kamera och det blev suveränt bra. Nu har jag skaffat mig en kamera med manuella möjligheter.... Skall spela in en viktig scen, har inga möjligheter att hinna provfilma och framkalla. Så, finns det nån som har koll, som har lust att ge mig råd. mvh 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Det som händer är att du överexponera(160asa) eller underexponerar(250asa). Du behöver inte ens komponsera eftersom skillnaden är enorm liten. kör på bara! /Jan 0 Citera
wilmer2007 Postad 28 maj 2007 Författare Postad 28 maj 2007 Det som händer är att du överexponera(160asa) eller underexponerar(250asa). Du behöver inte ens komponsera eftersom skillnaden är enorm liten. kör på bara! /Jan Tack för ditt svar!!! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.