Emiltheking Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Har funderat ett tag på att skaffa mig en bra videokamera. Har kollat runt och XL2:an känns väldigt lockande. Vad är bra respektive dåligt med den och finns det någon som är bättre/mer prisvärd? Testklipp till Xl2:an finns det? /Emil 0 Citera
pld Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Jag skulle nog köpt en HDVkamera istället. /Jesper 0 Citera
Emiltheking Postad 23 maj 2007 Författare Postad 23 maj 2007 Jag skulle nog köpt en HDVkamera istället. /Jesper Hdv kamera, som till exempel vilken?=) 0 Citera
pld Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Canon XH A1 är ju nära prisklassen 35 000kr: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5282825 /Jesper 0 Citera
henrikp Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 pld: Varför en HDV-kamera i stället? Med tanke på vilket användningsområde? 0 Citera
pld Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 Kanske var dumt att bara säga HDV men eftersom det är det nya formatet skulle jag nog köpt en HDVkamera om jag behövde en ny kamera. /Jesper 0 Citera
Emiltheking Postad 25 maj 2007 Författare Postad 25 maj 2007 pld: Varför en HDV-kamera i stället? Med tanke på vilket användningsområde? Så du skulle tipsa om vilken kamera?=) 0 Citera
henrikp Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Så du skulle tipsa om vilken kamera?=) Jag var mest ute efter en motivering till varför en HDV-kamera i varje läge skulle vara bättre än en XL2:a. Jag anser att det har att göra med slutproduktens ändamål. Ska produktionen brännas på DVD eller visas på filmfestival t.ex. så är jag fundersam över om HDV är att föredra. Och är det det, så är jag intresserad av att höra anledningen, eftersom jag själv ska köpa kamera. XL2:an är ett utmärkt val, som skulle kräva mer av en konkurrent än att ha HDV-format för att slå. 0 Citera
yooonis Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Har funderat ett tag på att skaffa mig en bra videokamera. Har kollat runt och XL2:an känns väldigt lockande. Vad är bra respektive dåligt med den och finns det någon som är bättre/mer prisvärd? Testklipp till Xl2:an finns det? /Emil Finns en massa testklipp på XL2an på youtube.com , sök bara canon xl2 så hittar du en massa där ;) Jag funderar också på att köpa kamera och väger mellan Canon xh-a1 eller xl2. Tycker xl2an verkar grym men xh-a1 verkar väldigt bra den med plus att den har hdv. Jag filmar o kollar på filmerna på dvd. Nån som har nåra synpunkter på vilken man borde välja? 0 Citera
Emiltheking Postad 27 maj 2007 Författare Postad 27 maj 2007 Finns en massa testklipp på XL2an på youtube.com , sök bara canon xl2 så hittar du en massa där ;) Jag funderar också på att köpa kamera och väger mellan Canon xh-a1 eller xl2. Tycker xl2an verkar grym men xh-a1 verkar väldigt bra den med plus att den har hdv. Jag filmar o kollar på filmerna på dvd. Nån som har nåra synpunkter på vilken man borde välja? Både kamerorna ser väldigt lockande ut. Det jag har sett är att XH-A1 har större display och att den också klarar av minneskort. Då tar Xl2:an S video in/out medans XHA1 inte gör det. Sen har XH-A1 hörlursingång också. Det är väl de största skillnaderna mellan kamerorna, plus att Xl:2an är något dyrare. Jo, jag har tittat på några testklipp på youtube men tyvärr dras ju kvalitén ner en hel del på videofilmscomminties så jag var mer ute efter testklipp utan komprimering=) Lycka till med köpandet/ Emil 0 Citera
yooonis Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Både kamerorna ser väldigt lockande ut. Det jag har sett är att XH-A1 har större display och att den också klarar av minneskort. Då tar Xl2:an S video in/out medans XHA1 inte gör det. Sen har XH-A1 hörlursingång också. Det är väl de största skillnaderna mellan kamerorna, plus att Xl:2an är något dyrare. Jo, jag har tittat på några testklipp på youtube men tyvärr dras ju kvalitén ner en hel del på videofilmscomminties så jag var mer ute efter testklipp utan komprimering=) Lycka till med köpandet/ Emil Frågan är om inte det finns mer skillnader, som att XL2an har fler manuella inställningar, möjligheter? Sen s-video ut/in behöver inte jag iaf... hörlursingång är ju ett måste, hur ska man annars ha koll på ljudet? Xl2an måste ha det också. Angående youtube har du rätt, det är också mycket möjligt att kamerans HD kvalite går förlorad där. Fast inte vet jag, jag kan i princip ingenting alls om HD. ha det! hasta la vista abie - bart simpson 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.