Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har funderat ett tag på att skaffa mig en bra videokamera. Har kollat runt och XL2:an känns väldigt lockande.

Vad är bra respektive dåligt med den och finns det någon som är bättre/mer prisvärd?

Testklipp till Xl2:an finns det?

/Emil

Postad

Kanske var dumt att bara säga HDV men eftersom det är det nya formatet skulle jag nog köpt en HDVkamera om jag behövde en ny kamera.

/Jesper

Postad
Så du skulle tipsa om vilken kamera?=)

Jag var mest ute efter en motivering till varför en HDV-kamera i varje läge skulle vara bättre än en XL2:a. Jag anser att det har att göra med slutproduktens ändamål. Ska produktionen brännas på DVD eller visas på filmfestival t.ex. så är jag fundersam över om HDV är att föredra. Och är det det, så är jag intresserad av att höra anledningen, eftersom jag själv ska köpa kamera.

XL2:an är ett utmärkt val, som skulle kräva mer av en konkurrent än att ha HDV-format för att slå.

Postad
Har funderat ett tag på att skaffa mig en bra videokamera. Har kollat runt och XL2:an känns väldigt lockande.

Vad är bra respektive dåligt med den och finns det någon som är bättre/mer prisvärd?

Testklipp till Xl2:an finns det?

/Emil

Finns en massa testklipp på XL2an på youtube.com , sök bara canon xl2 så hittar du en massa där ;)

Jag funderar också på att köpa kamera och väger mellan Canon xh-a1 eller xl2. Tycker xl2an verkar grym men xh-a1 verkar väldigt bra den med plus att den har hdv. Jag filmar o kollar på filmerna på dvd. Nån som har nåra synpunkter på vilken man borde välja?

Postad
Finns en massa testklipp på XL2an på youtube.com , sök bara canon xl2 så hittar du en massa där ;)

Jag funderar också på att köpa kamera och väger mellan Canon xh-a1 eller xl2. Tycker xl2an verkar grym men xh-a1 verkar väldigt bra den med plus att den har hdv. Jag filmar o kollar på filmerna på dvd. Nån som har nåra synpunkter på vilken man borde välja?

Både kamerorna ser väldigt lockande ut. Det jag har sett är att XH-A1 har större display och att den också klarar av minneskort. Då tar Xl2:an S video in/out medans XHA1 inte gör det. Sen har XH-A1 hörlursingång också. Det är väl de största skillnaderna mellan kamerorna, plus att Xl:2an är något dyrare.

Jo, jag har tittat på några testklipp på youtube men tyvärr dras ju kvalitén ner en hel del på videofilmscomminties så jag var mer ute efter testklipp utan komprimering=)

Lycka till med köpandet/ Emil

Postad
Både kamerorna ser väldigt lockande ut. Det jag har sett är att XH-A1 har större display och att den också klarar av minneskort. Då tar Xl2:an S video in/out medans XHA1 inte gör det. Sen har XH-A1 hörlursingång också. Det är väl de största skillnaderna mellan kamerorna, plus att Xl:2an är något dyrare.

Jo, jag har tittat på några testklipp på youtube men tyvärr dras ju kvalitén ner en hel del på videofilmscomminties så jag var mer ute efter testklipp utan komprimering=)

Lycka till med köpandet/ Emil

Frågan är om inte det finns mer skillnader, som att XL2an har fler manuella inställningar, möjligheter? Sen s-video ut/in behöver inte jag iaf... hörlursingång är ju ett måste, hur ska man annars ha koll på ljudet? Xl2an måste ha det också.

Angående youtube har du rätt, det är också mycket möjligt att kamerans HD kvalite går förlorad där. Fast inte vet jag, jag kan i princip ingenting alls om HD.

ha det!

hasta la vista abie - bart simpson

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...