Gå till innehåll

Hjälp Med After Effects


always89

Recommended Posts

Självklart ;)

 

Första steget - Inspelning

Allra först så måste du såklart spela in dig själv. Det du gör är att du sätter kameran på ditt stativ (eller så att den är stilla iaf). Sedan ställer du dig framför kameran och låtsas prata med din klon. Sedan går du till andra sidan av kamerabilden och spelar alltså då din klon. Några viktiga saker att tänka på när man gör detta är att

* vara noggran att inte ljuset ändrats för det händer lätt till och med inomhus (skuggor etc.)

* Att inte ena klonen kommer in i den andra om det inte är meningen förstås. Annars blir det så mycker maskning.

 

Andra steget - Redigeringen

Nu när du har tagit in allt på datorn och gjort de båda klonerna till en varsin videofil som är lika långa. Alltså du måste dela upp de olika klonerna i olika filer. Sedan i AfterEffects så skapar du en "composition" och lägger in båda klippen. Välj ena som ska vara överst och egentligen spelar det ingen roll. Dubbelklicka på den som är överst så vi får den i original. Nu ska du rita en mask som beskär detta klipp och i och med det så kommer den andra klonen synas där du klippt bort. För att skapa en mask så håller du in Ctrl och klickar med musen där maskens punkter ska vara. Nu när du gjort en mask runt klonen så är det bara att stänga ner det fönstret och så ska du nu se dina du och din klon stå där mot varandra. Om det råkat bli fel med ljuset så går det eventuellt att fixa genom att du högerklickar på masken och väljer "Mask Feather" och skriver in ungefär 20 eller nåt. Du får testa dig fram. Detta kan lindra ljusskillnaden lite.

 

Det var det och hoppas det hjälpte ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej...

 

Jag följde alla stegen fast sedan när jag ska exportera det så kommer endast videoklippet som jag har maskat i ut.. Ska jag linka ihop klippen för att få ut hela sekvensen? HUr gör jag?

 

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...