Gå till innehåll

Att göra slow motion av 50i


occasus

Recommended Posts

Jag filmade en musikvideo på HDV i helgen. De flesta scener filmades i 25p men till vissa använde jag 50i eftersom jag vill ha dem i slow motion. Jag har förstått att man i efterhand kan "återskapa" de två frames som en interlacad frame egentligen består av och därmed göra 50i till 50p. Upplösningen försämras såklart, men det gör inget då videon ska levereras i PAL-format.

 

Problemet är att jag inte har haft tid att lista ut hur detta går till. Videon ska vara färdigklippt innan måndag och jag har nu googlat ett tag utan några bra resultat. Jag skulle bli enormt tacksam om någon kan hjälpa mig!

 

Sitter på en Mac-plattform och har tillgång till Final Cut, After Effects och eventuellt Shake om det skulle krisa.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen!

Jag har tyvärr bara After Effects 6.5 här, och jag vet att man även med det kan klara av uppgiften på ett något mer manuellt sätt.

Någon som vet hur?

 

Mycket tacksam för snabbt svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

AE 6.5 har ingen bra deinterlacer men du kan använda Andrew Kramers teknik på samma sida (Tutorial nr 2) och sedan ställa "Interpret Footage" till 12.5 fps och lägga ner klippet i en 25fps comp. Det blir inte lika bra som ex ReVision Fields Kit men det är gratis... alt använda Shake som i version 4 har en Pixel Motion baserad slow motion - men jag är ingen höjdare på Shake...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...