Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag fyller snart år och vill ha lite tips om vilken videokamera jag ska önska mig.

Jag är inget proffs men har ändå krav på att kameran har bra kvalitet och att videon som spelas in klarar av att redigeras mycket i datorn senare. Här kommer lite frågor:

Är DV eller DVD bäst om man ska redigera filmerna i datorn?

Är FXhomes effektprogram av bra kvalitet d.v.s. VisionLab, CompositeLab och EffectsLab?

Kan man använda Greenscreen på en budgetkamera?

Kameran ska ligga i prisklassen mellan 2500-4000, desto lägre desto bättre. Den måste kunnas redigeras. Micingång är ett stort plus. Filmerna kommer sedan läggas ut på internet och ibland på DVD.

Den kommer användas för reportage, kortfilmer och semesterfilmer.

Tack i förhand för svaren :) ( Att svara på en av frågorna eller nämna en bra kameras namn är bättre än att inte svara alls ;) )

• 2 veckor senare...
Postad

Hej!

Ingen som har något svar på dessa frågor? Undrar inprincip detsamma;) Skulle vara till stor hjälp att höra vad ni tycker :)

Postad

Hej!

DV är bäst för redigering.

FXhomeprogram är väl effektprogram?

Om du ljussätter rätt så tror jag man kan köra med greenscren på dem flest kameror.

Postad
Hej!

Jag fyller snart år och vill ha lite tips om vilken videokamera jag ska önska mig.

Jag är inget proffs men har ändå krav på att kameran har bra kvalitet och att videon som spelas in klarar av att redigeras mycket i datorn senare. Här kommer lite frågor:

Är DV eller DVD bäst om man ska redigera filmerna i datorn?

Är FXhomes redigeringsprogram av bra kvalitet d.v.s. VisionLab, CompositeLab och EffectsLab?

Kan man använda Greenscreen på en budgetkamera?

Kameran ska ligga i prisklassen mellan 2500-4000, desto lägre desto bättre. Den måste kunnas redigeras. Micingång är ett stort plus. Filmerna kommer sedan läggas ut på internet och ibland på DVD.

Den kommer användas för reportage, kortfilmer och semesterfilmer.

Tack i förhand för svaren :) ( Att svara på en av frågorna eller nämna en bra kameras namn är bättre än att inte svara alls ;) )

DV-kamera är överlägset DVD (som redan från början komprimerar = försämrar bildkvalitén onödigt mycket.)

Försök att hitta en kamera med 3CCD så har du bäst förutsättningar att lyckas med greenscreenjobb, och övrigt filmmaterial blir också bättre med 3CCD.

När det gäller programmen du frågade efter så är det inte några redigeringsprogram utan enkla och billiga effektprogram som du kan använda för att tillföra specialeffekter (som tex blixtar mm) på dina filmer.

sedan måste du även ha ett redigeringsprogram för ditt filmskapande, och det finns ett brett utbud av dessa i varierande prisklasser.

Ett av de vanligaste budgetprogrammen är Adobe Premiere Elements som är både bra och billigt.

Lycka till.

Mvh

Joel.N

Postad

Tack för svaren!:) Har ni något tips på en kamera med 3CCD för runt 4000 kr. Känner mig lite vilsen bland alla kameror som finns på marknaden ;)

Postad

Hej igen:D Har nu bestämt mig för Panasonic... Men det står nu mellan NV-GS80 och NV-GS230.

Skillnaden mellan dessa kameror, vad det gäller bild, är väl i stora drag att NV-GS230 har 3CCD, dvs. bättre bild. NV-GS80 därimot har 30x optisk zoom. Vad skulle ni ha valt, 3CCD eller den optiska zoomen. Skillnad i pris är ca 500kr.

Tack på förhand! :)

Postad

Välj GS230! 3 CCD är ett minimikrav och ger mycket bättre bildkvalitet. Och vad ska man med 30x zoom till? Köper du en semiproffskamera för 20-30 000 kr har den oftast 10x eller max 20x.

Postad

Hittade en grej till som skillde dessa två åt (nv-gs80 och nv-gs230), gs80 har optisk bildstabilisator medans gs230 saknar detta. Ska man fortfarade välja gs230? ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...