Jump to content

Val av videokamera

LiRo

Recommended Posts

Hej!

Jag fyller snart år och vill ha lite tips om vilken videokamera jag ska önska mig.

Jag är inget proffs men har ändå krav på att kameran har bra kvalitet och att videon som spelas in klarar av att redigeras mycket i datorn senare. Här kommer lite frågor:

Är DV eller DVD bäst om man ska redigera filmerna i datorn?

Är FXhomes effektprogram av bra kvalitet d.v.s. VisionLab, CompositeLab och EffectsLab?

Kan man använda Greenscreen på en budgetkamera?

Kameran ska ligga i prisklassen mellan 2500-4000, desto lägre desto bättre. Den måste kunnas redigeras. Micingång är ett stort plus. Filmerna kommer sedan läggas ut på internet och ibland på DVD.

Den kommer användas för reportage, kortfilmer och semesterfilmer.

Tack i förhand för svaren :) ( Att svara på en av frågorna eller nämna en bra kameras namn är bättre än att inte svara alls ;) )

• 2 weeks later...
Hej!

Jag fyller snart år och vill ha lite tips om vilken videokamera jag ska önska mig.

Jag är inget proffs men har ändå krav på att kameran har bra kvalitet och att videon som spelas in klarar av att redigeras mycket i datorn senare. Här kommer lite frågor:

Är DV eller DVD bäst om man ska redigera filmerna i datorn?

Är FXhomes redigeringsprogram av bra kvalitet d.v.s. VisionLab, CompositeLab och EffectsLab?

Kan man använda Greenscreen på en budgetkamera?

Kameran ska ligga i prisklassen mellan 2500-4000, desto lägre desto bättre. Den måste kunnas redigeras. Micingång är ett stort plus. Filmerna kommer sedan läggas ut på internet och ibland på DVD.

Den kommer användas för reportage, kortfilmer och semesterfilmer.

Tack i förhand för svaren :) ( Att svara på en av frågorna eller nämna en bra kameras namn är bättre än att inte svara alls ;) )

DV-kamera är överlägset DVD (som redan från början komprimerar = försämrar bildkvalitén onödigt mycket.)

Försök att hitta en kamera med 3CCD så har du bäst förutsättningar att lyckas med greenscreenjobb, och övrigt filmmaterial blir också bättre med 3CCD.

När det gäller programmen du frågade efter så är det inte några redigeringsprogram utan enkla och billiga effektprogram som du kan använda för att tillföra specialeffekter (som tex blixtar mm) på dina filmer.

sedan måste du även ha ett redigeringsprogram för ditt filmskapande, och det finns ett brett utbud av dessa i varierande prisklasser.

Ett av de vanligaste budgetprogrammen är Adobe Premiere Elements som är både bra och billigt.

Lycka till.

Mvh

Joel.N

Hej igen:D Har nu bestämt mig för Panasonic... Men det står nu mellan NV-GS80 och NV-GS230.

Skillnaden mellan dessa kameror, vad det gäller bild, är väl i stora drag att NV-GS230 har 3CCD, dvs. bättre bild. NV-GS80 därimot har 30x optisk zoom. Vad skulle ni ha valt, 3CCD eller den optiska zoomen. Skillnad i pris är ca 500kr.

Tack på förhand! :)