Jump to content

Överföra till dvd

sal

Recommended Posts

Tja,

Jag redigerar i adobe premier 6.0 men pga min begränsade kunskap om detta program, o redigering i övrigt, kör jag ofta fast. Faktum är att jag inte ens vet hur jag ska föra över en färdig redigerad film till dvd, vilket format jag behöver konvertera det till (mpeg2??) o varför, och vilket program jag behöver för att kunna göra det. Någon som kan hjäpa en nybörjare på traven?..

Tacksam för svar

/S

Hey, ok, många frågor, många svar.

Vad är det för material du redigerar, vanlig DV från en miniDV kamera?

Hur vill du föra över filmen till en DVD. Vill du spara den som backup eller bränna den som en film som funkar i DVD-spelare?

Det går inte att bara föra över till en DVD om du vill att den skall vara en spelningsbar DVD, du måste ha ett program som klarar att bränna på samma sätt som du måste ha ett speciellt program för att bränna över mp3or på en CD så att de funkar i en gammal vanlig CD-spelare.

Bra program för att bränna DVD:er är nyare versioner av Premiere, därifårn kan du välja en time line och bränna den direkt till en DVD, även nyare Premiere Elements lär ha den funktionen. Annars har du Easy Media Cretaor och Nero, eller för att gå Advanced om du vill ha proffsiga menyer, Adobe Encore.

Om det är som jag antar, att du redigerar vanlig DV, och att du har något brännar program som kan bränna DVD-filmer så är mitt råd att du exporterar filmen/timelinen till ”Microsoft DV Avi” (export movie), sparar filen någonstans, öppnar bränningsprogramet (Nero), väljer att du vill skapa en DVD video skiva, inporterar filen du sparade med bränningsprogramet så konverterar det programet om filen till lämplig storlek och format. Enklare kan det inte bli.

Men bara som upplysning så är mpeg 2 samma sorts format som används på video DVDer.