Jump to content

After Effects -> Avid?

pld

Recommended Posts

Hej!

Ska nu testa att tanka in från After Effects till Avid men vad ska man välja?

Ska man välja någon av dessa:

-Avid 1:1x

-Avid DNxHD Codec

-Avid DV

-Avid Meridien Compressed

-Avid Meridien Uncopressed

-Avid Packed Codec?

Om man med bästa kvalite ska tanka ut material från Avid som ska in i After Effects ska man då välja QuickTime Reference?

/Jesper

Vänta nu... ska du göra saker i AE som sedan ska in i Avid - fattade jag det rätt? Det beror ju på vad det är för filformat du jobbar i. Bäst kvalitet är ju 1:1 men då måste du ha Xpress Pro (vilket du iofs verkar ha). Meridien är stenåldercodecs från 90-talet. DNXHD är Avids lossless compression för HD-material. Enklast är ju DV med Avids DV codec (för jag antar att du kör DV) och den går dessutom fortast att importera. Har för mig att det finns ngn quickimport funktion numera. Jag har personligen dålig erfarenhet av Avids codecs med alphakanal, dom kanske är bättre nu (det var ett par år sedan).

Avid > AE kan med fördel ske via antingen QT ref eller annan lämplig, lite komprimerad codec.

/Max

qt ref funkar bra att få ut från avid men inte från AE så kör ouiktime movie, gör så här

composistion -> add to render queue -> rendersettnings = Best setting output model = lossless ( gå in under lossless och kolla så format står i quicktime movie sen kollar du under format settning så de står i animated och bäst) -> Render

sen har du fått ut den i okomprimerat

• 4 months later...

Inköp av effektprogram börjar nu närma sig men har fortfarande funderingar.

Om jag ska exportera material från Avid Xpress Pro till After Effects och sedan tillbaka från After Effcts till Avid, vad ska man då använda för format?

Materialet är DV.

/Jesper