soulpat Postad 23 april 2007 Postad 23 april 2007 En polare är nere i spanien o filmar en musikvideo. Han vill att jag ska redigera den, men! Jag har bara jobbat i dv förrut. vad behöver jag? kan jag överföra hdv format genom min dv kamera till datorn eller behöver jag en speciell recorder? kan få tag på en dv recorder men kan man överföra hdv till datorn genom en sådan eller blir formatet dv då jag använder den? dhv band ser väl likadana ut som dv band? kanske tom är samma? Alla tips är välkommna angående Hdv, behöver all hjälp jag kan få, o det snabbt då jag ska börja den 28e! tack 0 Citera
Johankan Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Jag är inte så driven i detta så det blir en blind som leder en blind. Men under tråden Canon HV20 (videokameror) har Calaf givit en del tips kring vad som behövs för att skapa mpeg2-filer av HDV-inspelat material. Vad jag förstår så kan du använda DV-band till HDV-inspelning, men att det också finns mer exklusiva varianter som minskar risken för dropouts... men jag kan inga modeller för detta. :-) Jag är kass. Johan 0 Citera
ChrisSFP Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 nja du kan ju få ut hdv från kameran till datorn så det är ju lugnt, en bandare har du ju enbart för att inte slita på kameran i onödan om du har en lite dyrare kamera. Filma dock med riktigta HDV band, kolla ex scandinavian photo de har sonys HDV och Panasonic HDV som funkar bra för ca 100-160kr/st När det kommer till dator för att redigera rekomenderar jag Mac, skall du jobba på fältet så finns det bara ett alternativ och det är MacBook Pro. 0 Citera
00Bengtsson Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Minst 1 gb ram (jag rekomenderar 2 eller fler). Har du möjlighet till ett en skärm och grafikkort som kan visa i högre upplösning, använd den. Banden för du över med en hdv-kamera eller bandare, dock ej vanlig standard dv. Det är samma storlek på banden, men inte alls samma kvalité. 0 Citera
ChrisSFP Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Minst 1 gb ram (jag rekomenderar 2 eller fler). Har du möjlighet till ett en skärm och grafikkort som kan visa i högre upplösning, använd den. Banden för du över med en hdv-kamera eller bandare, dock ej vanlig standard dv. Det är samma storlek på banden, men inte alls samma kvalité. Håller med allt, jag kör på en macbook pro senaste varianten med dual 2,33, 2gb ram och 256 mb grafik. Funkar finfint =) Finns en liten film på min hemsida filmade med hdv som jag nyss la upp om man letar lite mer nogrant i podcast arkivet, ligger dolt för annars blir det så många nerladdningar att sidan går ner tyvärr. När den låg på myspace hade jag 300 downloads på 24 tim =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.