pld Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 Hej. Har nu en massa färdiga projekt som ligger på datorn så jag tänkte tanka över dem till varsin extern hårddisk. Exempel en sådan här hårddisk: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3603679 Vad jag har förstått så ska man använda Firewire och ha cirka 30-40% "ledigt" utrymme på hårddisken. Jag redigerar i Avid och då, som i adobe tror jag, sparas ens projekt i en egen mapp. Ska man bara tanka över den mappen till hårddisken? Därför jag frågar är för att jag vill om några år kunna öppna projektet igen och kunna redigera filmen på nytt. /Jesper 0 Citera
Luzer Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 Ska du "bara" göra backup spelar det ju ingen roll om det är firewire eller usb eller nån annan standard. Tror heller inte du behöver vara noga med att ha 30% ledigt på disken, mest om man jobbar mycket från den. Men när du vill jobba med projektet igen kan du ju kopiera över det igen till en "working" disk eller nåt. Ett enkelt sätt är ju att prova, lägg över mappen där ditt projekt sparas, fimpa disken som orginalprojektet låg på och se om du kan öppna från backupdisken och om något saknas. 0 Citera
stereodee Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 svarar inte på frågan men kolla in: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=614069&ReferId=7 250gb istället för 160 för 9kr mer... 0 Citera
Max_H Postad 19 april 2007 Postad 19 april 2007 Avid sparar projekten i den mapp du anger vid installation. Adobe PPro sparar projekten där du väljer för varje projekt. Jag brukar personligen spara ALLT i en och samma mapp. Media, grafik, ljud, projekt etc. Renderingar, conformed audio, PEK-files och annat brukar jag ha på en separat disk. Du kan ju vid tveksamhet använda Project i PPro och Consolidate i Avid för att flytta alla filer. Det är krångligt som f-n att göra manuellt i Avid eftersom dom döper filerna relativt skumt och all media hamnar i Avid OMFI-mappen. Det finns dock en "hemutvecklad" mjukvara från nån snubbe i Kanada (tror jag) som ger möjligheten att "manuellt" flytta och kopiera Avid material mellan diskar. Se till att ha runt 10% kvar. /Max 0 Citera
Pehrbau Postad 23 april 2007 Postad 23 april 2007 Mitt redigeringsprogram tillåter mig att ha allt källmaterial på de ställen jag har valt att lägga det. I ditt fall måste du i så fall se till att projektet du sparar på din ext disk kan öppnas och få tillgång till alla de filer som ingår. Om de inte ligger kvar på de ställen där de låg när projektet skapades måste de hämtas från de ställen de vid det tillfället ligger. Ett annat problem kan vara med vissa program att det finns referenser i den mapp där programmet lades in i systemet vid installation som är knutna till projektet. Ett exempel är Adobe Encore DVD. För att underlätta omarbetning av en film efter ett par år brukar jag därför spara filmen i dv-format i en version med endast originalljud och i en version i färdigt skick inklusive kommentar och subtitles. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.