Gå till innehåll

svårt val med komprimering


peterfilm.se

Recommended Posts

Tja

 

sitter och redigerar en film som troligen blir 35 minuter. Redigeras i Ppro 2 och AE 7, 4:3.

 

Skulle vilja få lite hjälp och synpunkter på ett par viktiga steg.

 

1. Av olika själ vill jag ta in comparna som Klipp (och inte som links) från AE till PPro. Vilket är det bästa sättet för att slippa tappa kvalitet, QT okomprimerat?

 

2. Filmen skall kunna laddas ner som en torrent. Jag tror att de flesta som kommer ladda ner den kommer enbart använda dator för att kolla på den, men jag vill väldigt gärna att de kan bränna den och kolla på DVD/TV.

Hur fanken tycker ni att jag skall göra när filmen är klar i PPro och jag skall komprimera.

Via QTpro till H264 (och i så fall; funkar det om foilk vill bränna och kolla TV)

eller direkt från PPro ut som Mpeg? 600x480 eller 720x576.

 

Tipps och synpunkter ovärderliga.

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar förespråka H.264 men har aldrig hört talas om en "vanlig" DVD-spelare som tar det formatet. DivX brukar man kunna spela på vissa spelare vad jag vet så H.264 borde ju falla bort om tanken är att det ska gå och bränna filmen och titta på den på en vanlig TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Av olika själ vill jag ta in comparna som Klipp (och inte som links) från AE till PPro. Vilket är det bästa sättet för att slippa tappa kvalitet, QT okomprimerat?

Jag tycker det beror på vad det är i dom, video eller text, video&text? Video kör jag ut som DV-avi och märker ingen skillnad i kvalitet om råmaterialet från början är DV. Det är dessutom smidigare att jobba med i PPro än okomprimerat.

 

Är det text eller video med text som är ditlagd i AE så kör jag dock alltid ut dom som QT, Animation. Är det bara text lägger jag sedan på filtret Remove Matte i PPro och ser till att sätta Background Color till svart i AE och sätter Matte Type i Remove Matte på Black i PPro.

 

2. Filmen skall kunna laddas ner som en torrent. Jag tror att de flesta som kommer ladda ner den kommer enbart använda dator för att kolla på den, men jag vill väldigt gärna att de kan bränna den och kolla på DVD/TV.

Hur fanken tycker ni att jag skall göra när filmen är klar i PPro och jag skall komprimera.

Via QTpro till H264 (och i så fall; funkar det om foilk vill bränna och kolla TV)

eller direkt från PPro ut som Mpeg? 600x480 eller 720x576.

Varför inte göra en .ISO som dom kan både titta på och bränna i datorn? Det finns många program som kan spela upp .ISO-filer. Då kan du ju dessutom ha menyer och annan skoj vilket höjer upplevelsen lite då användaren kan navigera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte göra en .ISO som dom kan både titta på och bränna i datorn? Det finns många program som kan spela upp .ISO-filer. Då kan du ju dessutom ha menyer och annan skoj vilket höjer upplevelsen lite då användaren kan navigera.

 

Intressant. Vilka spelar (dator) kan kolla på ISO filer. Som sagt; flest tittare kommer säkert enbart kolla på dator, därför får det inte vara krånligt att titta på filmen på datorn.

Kan jag ha H264 om jag gör en iso fil?

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant. Vilka spelar (dator) kan kolla på ISO filer. Som sagt; flest tittare kommer säkert enbart kolla på dator, därför får det inte vara krånligt att titta på filmen på datorn.

Kan jag ha H264 om jag gör en iso fil?

Jag vet inte vilka datorer som kan spela upp det, eller snarare jag vet inte vilka program som krävs eller om det redan finns installerat i både Pc och Mac. Så det beror lite på vilken målgrupp filmen har, Pc-användare eller Mac-användare, eller båda. Min tanke var att använda tex Encore DVD (eller göra det i PPro) för att göra en DVD av filmen och sedan spara den som en .ISO så att andra kan både titta på den och bränna den. Då slår man ju två flugor i en smäll sas. Och för det använder man ju MPEG2 och inte H.264.

 

Vi får hoppas att andra har tips om vilket/vilka program man kan använda för att spela upp .ISO. Jag använder mig av Nero's Image Drive och tittar på den i Windows Media Player.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte vilka datorer som kan spela upp det, eller snarare jag vet inte vilka program som krävs eller om det redan finns installerat i både Pc och Mac. Så det beror lite på vilken målgrupp filmen har, Pc-användare eller Mac-användare, eller båda. Min tanke var att använda tex Encore DVD (eller göra det i PPro) för att göra en DVD av filmen och sedan spara den som en .ISO så att andra kan både titta på den och bränna den. Då slår man ju två flugor i en smäll sas. Och för det använder man ju MPEG2 och inte H.264.

 

Vi får hoppas att andra har tips om vilket/vilka program man kan använda för att spela upp .ISO. Jag använder mig av Nero's Image Drive och tittar på den i Windows Media Player.

 

Absolut.

Hade varit förbaskat kul att få göra en film med meny och hela kittet. Men som sagt, prio ett är att alla skall kunna kolla på den på datorn på ett enkelt sätt. Anser ockå att 600x480 blir snyggare bild när man kolla på datorn (testat h264 i bägge storlekarna). däremot blir väl det fel med 600x480 om man skall kunna kolla på filmen på TV.

Kan man få lika bra kvalitet med mpeg till samma storlek på film som med h264?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...