Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hoppas (och tror) att Verhoeven kommer tillbaka men just nu är det nog väldigt många som betraktar honom som "slut". Vilket är ruskigt trist. Han var involverad i en Van Veeteren-filmatisering ett tag vilket lät ganska desperat med tanke på vilken oförskämt bra regissör han är.

Posted
Jag hoppas (och tror) att Verhoeven kommer tillbaka men just nu är det nog väldigt många som betraktar honom som "slut".

Interessant. Fast i mina "efterforskningar" rörande Black Book har jag aldrig fått intrycket av att folk ansåg honom vara "slut". Eller ett Black Book skulle vara en sorts comeback. De som tycker till verkar i allmänhet tycka att han lyckas gång på gång med det han gör, även om han inte gjort något där efter "Hollow Man"...fram tills nu alltså. I alla fall så verkar han vara på hugget nu, han har en ny film på gång dessutom.

Synd bara att hans Jesus-projekt haverade pga Mel Gibsons framgångar. Har läst en hel del interessanta tankar och idéer om det projektet...

Posted

I "branschen" (den jag menar när jag skriver att en del betraktat honom som "slut") gör man inte comeback genom att lämna Hollywood, åka hem till Nederländerna och göra en euoropeisk film.

Dom flesta betraktar Basic Instinct som Verhoevens sista framgångsrika film eftersom ingen film han gjort därefter har betydigt några större inkomster för producenterna.

Nu behöver man naturligtvis inte ha Hollywood-vinkel på allt. Men i Hollywood så betraktades Veroeven som "slut" när han lämnade USA. Och en comeback i det sammanhanget betyder att han kommer tillbaka till USA och gör en stor film som drar in lika mycket pengar som RoboCop eler Basic Instinct.

Showgirls kostade 45 miljoner dollar och spelade in 20 miljoner. Starship Troopers ligger på plus mins noll och Hollow Man har nått break even (vilket iofs är bra). Black Book har art-house distribution i USA genom Sony Classics och har fram tills nu spelat in 400 000 dollar. 14 miljoner dollar world wide. Jag har inte lyckats hitta info om budget.