Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej har ett problem som jag tänkte ni användare på voodoofilm vet.

Jag har en dator med 4st interna hårddiskar.

En Raptor 74GB 10000 rpm

3 St Samsung 250GB 7200rpm

Hur ska jag konfigurera hårddiskarna bäst för videoredigering. Hur ska dom va för att redigeringen ska flyta på bäst Är raptor bäst för operativ eller bara för Adobe Premiere. Ska jag raida mina 3 samsung till 750GB? Isåfall hur ska jag raida, typ mirroring eller nått sånt. Ni som vet berätta exakt hur jag ska ha dom.

TEX

Raptor, Operativsystem bara! Absolut inget annat

1 Samsung, Bara adobe Premiere Absolut inget annat

2 St Samsung raida och ha Videofilerna på.

TACK PÅ FÖRHAND!

Postad

Det beror ju lite på vilken typ av jobb du gör. Helt separata diskar funkar alldeles utmärkt för DV och enklare HDV projekt med den STORA fördelen att om en disk pajar blir du bara av med materialet på just DEN disken.

I andra hand, om du klipper jätteprojekt med massor av media, 10-20 ljudspår etc kan det vara en god idé att ha 2st raidade diskar för video. Den stora nackdelen är givetvis om en disk pajar så går ALLT förlorat på den delen.

Jag skulle i första hand köra så här:

1st Raptor för operativ och PPro.

2st 250Gb diskar i Raid 0 (sk stripade) som en volym på 500Gb för video och videorenderingar.

1st 250Gb för Audio Conforming, ljudrenderingar, ljudeffekter, grafik, backups etc

I andra hand, för max (haha...) prestanda:

1st Raptor för operativ och PPro.

3st 250Gb diskar i Raid 0 (sk stripade) som en volym på 750Gb.

I min egen burk kör jag ungefär som i version 2 fast med 4st 400Gb diskar - då klarar man även uncompressed HD om det kniper.

/Max

Postad

Du kan men det behövs inte. Det kan iofs i vissa fall vara bra med den sk Pagefilen på en separat partition som inte blir fragmenterad så lätt (som Windows har som "extraminne" när ramminnet tar slut) men jag tycker själv inte att det är nödvändigt.

/Max

Postad

Okej tack! En fråga till bara, får jag ha alla mina program på raptor disken? Alltså operativ och premiere, plus alla program. Det går inte snabbare om jag separerar det? Alltså Raptor operativ + Ppro / en hårddisk med resten av programmen.

Och i din hårddiskkonfiguration med en hårddisk för audio conforming och ljudrenderingar? Va e det? :)

Sen, jag trodde att det var bättre att ha alla sina arbetsfiler för filmen man jobbar med just då på samma hårddisk som programmet så den slipper skriva över fram och tillbaka men det kanske är tvärtom, alltså att ha videofiler och arbetsfilerna på en hårddisk och programmet på en?

Lite mer än en fråga men jag undrar en massa och du verkar veta en massa. Jag är otroligt tacksam för din hjälp max!

Postad

Det kan möjligen gå fortare om du har andra program på en disk men det brukar ge mer strul än nytta.

Audio Conforming är ljudfiler PPro har konverterat för att matcha projektets inställningar. Importerar du en MP3 fil med 44kHz så kommer den att konverteras till 32bit 48kHz ljud för att inte datorn ska behöva lägga kraft på att konvertera i realtid under uppspelning.

Jag brukar spara alla videofiler inkl projektfilen i en mapp. Ev renderingar (audio conforming, videorenderingar, grafik etc) och annat på en separat disk eftersom dom uppdateras hela tiden när man renderar om saker osv och då är risken för fragmentering större. Har du Windows, videoprogrammet och all media på en och samma disk får inte disken göra annat än att hoppa fram och tillbaka...

/Max

Postad

Tack så mycket! Den sista frågan innan jag formaterar idag är. Går ditt andra alternativ snabbast? Alltså med 3st hårddiskar i raid? Alltså program och allt på raptor och alla filer på den stora raiden?

Postad

Jupp. Snabbast och osäkrast. ;)

Smart val i det läget är att flera ggr om dagen göra backup på det material som inte finns på band. Dvs projektfilen, grafik, projektfilen, musik, projektfilen, texter, projektfilen.

Sa jag projektfilen (gärna i flera olika versioner, tidsmässigt)?

/Max

Postad

Bättre att köra det då - det belastar inte CPU:n vilket sk. "soft-striping" gör (dvs att låta Windows mjukvarumässigt raida flera diskar). Läs manualen till moderkortet eftersom det varierar från raidchip till raidchip hur man gör.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...