Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, satt och läste en tråd om att folk inte vill skriva manus. Det gjorde mig lite inspirerad så jag tänkte jag skulle ge det ett försök. Än så länge har jag bara skrivit början men vad tror ni om iden?

Att hitta sig själv

Tristan 26 år är en uttråkad kille med allt för lite mening i livet, trött på tillvaron, dom få kompisar han har och sitt skitjobb. Utåt sett är han mr nice guy, omtänksam, snäll och förstående.

Han har ett behov av att göra något radikalt, bli sedd, frigöra sig ur ledet och gå emot strömmen. Men han gör som han alltid gör, begraver sina känslor och låter det gå ännu en dag. Det gnager i honom och det frigör sig ibland när han blandar sina känslor med öl, på senare tid allt oftare.

Stockholm 01.36 och fredag Tristan är på väg hem från krogen.

Han hade kommit in bland husen och släpade benen efter sig i mitten av en medelstor enkelriktad bakgata som låg i en backe i dom lite finare kvarteren. Bilar stod uppradade på båda sidorna, det var tyst, sömnigt. Lite för tyst tänkte Tristan, alldeles för sömnigt.

- GHHHAAAAAAAAAA!

Vrålet ekade inte utan snarare absorberades utav husväggarna, som om dom försökte tysta honom.

Tristan höjde volymen på sin MP3 och lät "Sex Pistols" med "Anarchy In The Uk" få den volym dom förtjänade medan han hoppade upp på närmsta bil för att ta sig ner för backen på biltak och motorhuvar spelandes luftgitarr.

Han tog sig en bit tills han mitt i steget på en motorhuv blev nertacklad av en vältränad man runt 35 år med märkeskläder, välvårdat hår och lukten av dyraste aftershave. Tristan såg honom vråla ovanför sig där han låg på rygg, han bor nog här - tänkte tristan, han hörde inget av det mannen sa. Han var inte rädd, det kändes snarare lite upprymd... Han var sedd.

-MEN FÖR I HELVETE, LIGGER DU DÄR OCH FLINAR!?

Hörde han mannen skrika mellan svordommarna när han fick "God Save The Queen" utryckt från öronen.....

FORTSÄTTNING FÖLJER

I kort hamnar han i baksätet av en polisbil en smula påslagen, dom plockar upp ännu en kille (som försökt sparka in dörren på regeringshuset?) runt samma ålder som Tristan. Dom får spendera natten hos polisen och lär känna varandra när dom blir utsläppta dagen där på med kaos som följd.

tacksam för svar. Mitt första försök, vet inte riktigt hur man lägger upp manus på rätt sätt.

Postad

Du skriver det som om det hellre kanske borde bli en bok. Tex "Vrålet ekade inte utan snarare absorberades utav husväggarna, som om dom försökte tysta honom" är väldigt litterärt skrivet (som kanske går att omsätta i bildsekvenser). Men i ett manus kan du nog inte skriva så, såvida du inte har en berättarröst (narrator) som säger detta till oss, men det kan bli lite styltigt och distanserande. Fundera på hur du kan omsätta denna inledande scen till bilder, inte berättande text.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...