Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har inte filmat tidigare men har ett stort brinnande intresse för det.

I sommar skall jag börja förverkliga mitt manus jag filat på under en längre tid och har kommit till stadiet då jag skall köpa en videokamera.

Antingen köper jag en vanlig DV kamera för runt 5000:- eller köper jag en XM2 för 24000:-

Jag kan inte riktigt bestämma mig här och hoppas på råd från er.

OBS: Kameran är även tänkt att filma saker i livet, bröllop, fester etc.

Köper jag den billiga så kan jag göra det mesta men kan inte få till den riktiga filmkänslan? (eller kan jag det med hjälp av filter och dator? )

Medans den dyra kan jag ha till allt och dessutom blir det bra till film.

många av mina kompisar som inte kan ngt om film säger att eftersom jag är ny så köp den billigare och lär dig först och sen köp den dyra. Men då tänker jag spontant att om jag filmar med den billiga så blir inspelningarna till min film skit och man tröttnar på det.

Hoppas ni förstår mitt dilemma...

Tack!

//S

Posted

hmmm, jag förstår ditt dilemma... :l

Jag tycker det låter oerhört onödigt att köpa en sämre och sedan byta till en bättre, då kan man lika gärna köpa den bättre först. Så jag skulle nog föreslå XM2:an.

Posted

jo det är inte omöjligt, men det var inte bara därför jag föreslog XM2:an. Det har många fler reglage och bra inställningar som inte en kamera för 5000:- har.

• 1 month later...
Posted

håller med orange köp den dyrare istället för att köpa den billiga och sen den dyra,det blir billigare att köpa den dyra direkt och med mer möjligheter