Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan alla, jag och några polare ska spela in en sekvens där en person ska

kliva in i sin bil, och när han slår på tändningen den så ska den explodera helt enkelt, själva effekten med det hela är att det ska flyga lite splitter och bilen ska brinna. tänkte använda 3ds max 7, photoshop kanske och Adobe After Effects 7. Någon här som skulle kunna tänkas ge mig lite tips om hur jag ska börja?

annars tackar jag för mig.

/victor

Postad

Har aldrig gjort det själv, men en fotograf jag känner gjorde detta med Ulead's "Video paint" eller vad det hette - dessutom med rörligt material taget med handkamera. Går säkerligen att göra bättre i AE.

Han började, så vitt jag minns, med att ta ut de frames som behövdes som stillbilder. Sedan separerade ha alla delar som skulle "flyga" i Photoshop och importerade dom som separata objekt. Sedan använde han en riktig explosion (tagen för SVT-serien "Taurus") och handanimerade alla prylar. Kolla igenom ett par "riktiga" filmer med bilexplosioner bild-för-bild så ser du vad som händer.

Svårt är ju om bilen ska "lätta" från marken och därmed få en annan vinkel mot kameran.

Borde ju funka med ett Detonationfilms-klipp eller om du tar ett dyrare från http://www.artbeats.com.

/Max

Postad

Beror ju om det ska vara 200kr-projekt eller miljonprojekt. Om du ska hålla dej AE>hundratals effekter när bilen exploderar.

Lycka till, förlåt Max, det kanske blir för billigt i dubbel bemärkelse.

/Nils

Postad

Joo... det är helt sant Nils... (om att det kan se FÖR billigt ut). Men hans film (dvs fotografen jag beskrev) såg väldigt BRA ut och jag tror det berodde på:

- Han hade själv fotograferat bilen som skulle explodera (han har varit A-foto på ca 7-8 svenska långfilmer och ca 20 teveserier).

- Han hade flera MYCKET bra explosioner som var tagna utomhus mot svart bakgrund under (så vitt jag minns) samma väderlek.

- Det var snabbt klippt.

Just klippningen kan rädda (och stjälpa) mycket... :):( Men jag tror (personligen) att "halvdåliga" 3D-effekter är värre än handjagat i AE (no offense Victor - ni kanske är kungar på 3DS Max).

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...