David.L Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Vad är skillnaden mellan avi och wma, om man kör ut dem i samma upplösning och så vidare? Är det bara komperimerings metoden som skilljer eller är det mer saker som skilljer stort, som bildkvalitet och annat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roger_74 Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 AVI är ju en behållare, och kan innehålla nästan vad som helst. Exempelvis helt förlustfri video med alphakanal. WMA är ljudfiler, men jag antar att du menade WMV. WMV idag kan innebära exempelvis ISO MPEG-4 eller (mer troligt) Windows Media Video 9. WMV börjar bli något att räkna med, tack vare hårdvarustöd. Det finns ingen inbyggd skillnad i bildkvalitet i de två, men de olika komprimeringsmetoderna ger så klart olika resultat. Inget bra svar, men frågan var lite för generell. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David.L Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 Tack för ditt svar, det gav svar på min fråga :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Men AVI är ju ingen komprimeringsmetod. Det är ju codecets uppgift, och AVI stödjer ju olika codecs. Gör WMV det också, och i så fall, varför finns det två olika format? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roger_74 Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 vilcans: Med "de olika komprimeringsmetoderna" menar jag de som kan finnas i AVI eller WMV, inte AVI eller WMV i sig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roger_74 Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 "varför finns det två olika format?" AVI är gammalt... WMV är mer modernt... dvs WMV har drm-funktioner. :l 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts