phille Postad 10 mars 2007 Postad 10 mars 2007 Materialet filmas med en http://www.sonybiz.net/biz/view/ShowProduct.action?product=HVR-A1E&site=biz_en_EU&pageType=Overview&category=HDVCamcorders Vilket kort skall jag ha för att kunna föra över materialet via firewire till datorn för att sedan kunna redigera materialet i datorn? Och är det något annat viktigt som jag skall tänka på vid redigeringen eller överföringen? Tacksam för svar- 0 Citera
phille Postad 10 mars 2007 Författare Postad 10 mars 2007 Jag har tänkt att använda antingen Adobe Premiere 7.0 Pro eller Pinnacle Liquid Edition 6.1 0 Citera
Max_H Postad 10 mars 2007 Postad 10 mars 2007 Alla kort med Texas Intruments chipset (bla Pyro PCI 64) funkar bäst till i stort sett alla videoredigeringsprogram. /Max 0 Citera
phille Postad 10 mars 2007 Författare Postad 10 mars 2007 Men som jag har förstått det behövs inget videoredigeringskort när materialet är lagrat digitalt? Och kan du/ni rekommendera något specifikt kort för detta ändamål? Och spelar det någon roll vilket grafikkort jag har? 0 Citera
Max_H Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 Ett firewirekort är inget redigeringskort - det är just ett firewirekort som kan kommunicera med i stort sett alla källor som har en firewireport. Du skriver att du ska köra Premiere Pro 7.0 (som egentligen är 1.0) - den versionen stöder inte HDV om du nu vill köra det (kameran du hänvisar till är ju en HDV kamera). Detta kom först i version 1.51. Sen kan det möjligen bli ett problem att Adobes program "helst" vill ha nVidia grafikkort och Liquid hellre vill ha ATI. Ska du köra HDV ska du hur som helst ha minst 256Mb grafikminne. /Max 0 Citera
phille Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Så jag behöver bara ett vanligt firewire kort för att föra över och sedan ett 256MB grafikkort beroende på vilket program jag använder? Ett redigiringskort behöver man väl inte om man inte ska använda sig av en analog källa? 0 Citera
Munthe Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 Så jag behöver bara ett vanligt firewire kort för att föra över och sedan ett 256MB grafikkort beroende på vilket program jag använder? Ett redigiringskort behöver man väl inte om man inte ska använda sig av en analog källa? Det är just då man verkligen behöver ett redigeringskort eftersom datorer inte är analoga. 0 Citera
phille Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Så vad för typ av kort behöver jag kan någon ge ett exempel? Dessutom om jag för över från kameran digitalt via fw, då behöver jag två kort? Ett firewire kort och ett grafikkort? eller Ett firewire kort och ett redigeringskort? Vilket av alternativen stämmer? 0 Citera
Max_H Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 Enklast och mest stabilt är ett firewirekort och en A/D-konverter låda, ex en "Canopus ADVC110" eller liknande. Den kan konvertera en analog signal men videoredigeringsprogrammet behöver egentligen inga speciella drivrutiner som är fallet med speciella redigeringskort. Du behöver: 1st Firewirekort - helst Texas Instruments baserat (för att ansluta firewire från DV-kameran) 1st A/D konverter (för att ansluta analog video) Och möjligen: 1st grafikkort (för bra prestanda vid HDV playback) Men grafikkortet har inget att göra med att ta in videomaterialet i datorn. /Max 0 Citera
phille Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Men materialet på miniDV är ju digitalt? då behöver jag ingen a/d converter? Bara ett firewirekort och ett 256mb grafikkort, right? Typ exempel ett http://www.webhallen.com/prod.php?id=66456? 0 Citera
Max_H Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 Deltacos kort brukar inte använda Texas-kretsar men funkar troligen ändå. Och 256Mb kortet behöver egentligen du bara om du ska köra HDV (men är iofs bra att ha ändå...). Skulle själv köpa ett nVidia men jag kör för det mesta bara Adobe's program men Liquid gillar som sagt ATI. /Max 0 Citera
phille Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Vet du/ni om det finns någon svensk återförsäljare som säljer pyrokorten? Verkar inte hitta nån... 0 Citera
Max_H Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 Dom kan vara svåra att hitta men dom flesta Avid-återförsäljare har dom. Testa med Lindqvist Radio i Aspudden, http://www.lrtv.se, (för du var Stockholmare vá?) - dom är dom enda jag vet i Sthlm som har. /Max 0 Citera
phille Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Yes det stämmer och tack för all hjälp :) 0 Citera
Fat Tony Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 spelar det ens någon roll. har inte de en bestämnd gräns som de inte får understig(du inte heller behöver överstiga) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.