Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har ett litet problem med min digitalkamera av märket olympus, igår när jag skulle lägga in lite bilder och en film på minneskortet så gick det inte senare att starta kameran, tror att det kan vara nåt problem med filmen för bilderna jag lade in i kameran är i samma format. Kameran är som sagt en olympus av modellen FE-170 och minneskortet är ett olympus xD-picture card (1 GB). Har nån haft ett liknande problem eller vet du/ni hur man kan lösa det så svara gärna.

Postad

ja det är en lösning jag försökt men kameran går igång sen dör den och samma sak ifall man ansluter den via USB in i datorn så kameran går alltså inte igång med minneskortet i

• 2 veckor senare...
Postad

Tjena!

Du har kanske gått vidare efter dina problem, men jag tänkte ändå skriva. Jag lyckas inte riktigt tolka vad du skriver, tror jag. Om jag förstår det rätt så fick du först problem när du efter att från datorn ha tankat bilder och film till ditt minneskort satte i kortet i kameran? Sedan har du prövat att tömma minneskortet och sätta det i kameran igen - och problemen kvarstår?

En sak man kan få problem med när det kommer till info man för från en dator till en mobil enhets minneskort, är filnamn. Vissa enheter har problem med långa filnamn (som regel längre än 32 alternativt 64 tecken) och åäö, vilket kan leda till läsproblem med mera. I ditt fall verkar det inte aktuellt, för då borde problemen upphört när du tagit bort filerna. En annan risk är brända minneskort eller korrupta filer som resultat av att man kopplat ur korten ur datorn utan att stoppa enheten först. USB-enheter som strömförsörjs genom USB-porten ska helst alltid stoppas innan man drar ut dem. Det är inte vanligt att man bränner minneskort genom att göra fel idag - men det händer. Har man råkat ut för det en gång så tar man de där varningarna på betydligt mer allvar sen...

Tredje möjligheten är hårdvarufel på kameran eller kortet, vilket antagligen är det troligaste med tanke på hur du beskriver problemet. Det kan bero på ovan beskrivna urkoppling av kortet / kameran från datorn, men kan också vara nåt helt annat. Nästa steg är såklart att testa ditt kort i någon annans dator / enhet och ett nytt kort i din kamera.

Lycka till!

//Petter

Postad

beskrev kanske problemet lite luddigt, såhär är det iallafall:

Jag kopplade in kameran som vanligt med USB-kabeln i datorn med minneskortet i och lade in några bilder + en film (det du säger med för långa filnamn kan vara problemet där). Därefter så skulle jag starta kameran, kameran blinkar till som vanligt när den ska starta linsen åker ut ur kameran, sen slocknar bara allt och jag måste ta ut minneskortet för att kunna få linsen att åka tillbaka in i kameran. Problemet är alltså att kameran är helt oanvändbar med minneskortet i, kör jag utan minneskort kan jag bara ta 6 bilder med den kvaliten jag har just nu

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...