jonas.bergljudmigrering. Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Hej, Jag sitter med en undran och ett dilemma. Vilket format som lämpar sig bäst för redigering? Jag väljer själv .AVI. Men då det av utrymmesskäl kan det finnas en anledning till att först spara ner det som MPEG-2 eller annat komprimerat format. Detta då det är en "akut"-digitalisering av VHS som utförs. Redigeringen eller vad som skall göras med materialet kommer i andra hand. Gör det någon avsevärd skillnad vid klippning etc eller kan jag, med lite skam, anse detta som godtagbart? Bör jag kanske absolut tänka om? Tacksam för svar //BeRg 0 Quote
Rogge Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Bör jag kanske absolut tänka om? MPEG2 är aldrig roligt att redigera pga av strul samt förlust av kvalitet, så jag hade definitivt tänkt om. Jag förstår problemet med utrymme på hårddisk och om jag var i samma sits hade jag provat att ta in tex 30 minuter som DV-avi och 30 minuter som MPEG2 (eller kodat om DV-avi till MPEG2) och provat att redigera båda två för att se om jag var beredd på det strul MPEG2-redigering innebär. En del upplever massor av strul och en del tycker att det går ganska bra, så att prova dig och se vad du tycker är väl det bästa. Om du fångar DV-avi och komprimerar om det till MPEG2 för att om låt säga sex månader redigera det och spara det igen som MPEG2 för att bränna på DVD så kommer du dessutom att tappa en hel del kvalitet, så jämför kvaliteten på dom båda metoderna när/om du testar att jämföra DV-avi mot MPEG2. MPEG2 är redan hårt komprimerat och komprimeras sedan ytterligare en gång till när du spara ditt material som MPEG2 igen och det bör man alltid undvika. 0 Quote
Recommended Posts