Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Söker lite information om hur Feildskit verkligen fungerar. Jag har massa klipp som capture i PPro, sedan klipps ihop i PPro. Det betyder att de "är?" lower fields first?! Då jag kommer använda Twixtor ganska mycket vill jag deinterlaca.

Hur fungerar det då, exempelvis med Fieldskit? Gör man en inställning på varje klipp, eller gör man det på hela seqencen? Alltså jag vet knappt vad deinterlace är eller hur fanken det funkar. Och skall då settings på PPro-projektet från början vara inställt på progressiv? Även om klippen är Lower field (?)

Postad

Här är det läge att ta ett beslut om hur filmen ska visas i slutänden. Jag i alla fall brukar, trots allt, fortfarande göra grejer mest för TV. TV är interlaced men jag vill ha filmen de-interlace:ad - dvs fieldsen ihopslagna så man får "progressive-looken" (dvs ngt strob:at). Har man däremot rörlig grafik ser den bättre ut renderad i fields.

Mao... jag kör projektet som DV 25i fast med Fieldskit applicerat på alla videoklipp. Antingen separat på varje klipp eller på hela sekvensen (jag brukar köra varje klipp). Sedan lägger man den sekvensen i en ny sekvens där man lägger all grafik. Voilá - filmklippen i deinterlace och grafiken i interlace.

DV är, utan Matrox inblandat, lower field first. Och det är enkelt att kopiera fieldskit-filtret för att senare klistra in det på alla klipp.

/Max

Postad

Hehe Max. Tack som vanligt.

Ok då tror jag att jag fattar. Jag vill gärna ha en "progresiv look" (lite mer filmkänsla. (kommer också färgjustera m.m. för att få det så). Ställer jag in det i settings, eller har jag lower i settings, men kör fieldskit på alla klipp?

Betyder settings (i PPro): "lower field first" att slutfilmen blir lower fields eller att att material som kommer användas i projectet måste ha "ursprunget" lower fields first?

Mao... jag kör projektet som DV 25i fast med Fieldskit applicerat på alla videoklipp.

Du menar med DV 25i = DV lower field first 25fps/50i ?

Postad
Hehe Max. Tack som vanligt.

Ok då tror jag att jag fattar. Jag vill gärna ha en "progresiv look" (lite mer filmkänsla. (kommer också färgjustera m.m. för att få det så). Ställer jag in det i settings, eller har jag lower i settings, men kör fieldskit på alla klipp?

Betyder settings (i PPro): "lower field first" att slutfilmen blir lower fields eller att att material som kommer användas i projectet måste ha "ursprunget" lower fields first?

Du menar med DV 25i = DV lower field first 25fps/50i ?

Har du lower field i Project Settings så kommer filmen att bli renderad i lower field first men eftersom klippen är deinterlaceade så syns inte annat än in grafikens ev. sidledsrörelser. Ska du ha "fast" grafik eller bara fade in/out eller andra allmänt "flummiga" effekter kan du lika gärna köra projektet som progressive. Dock saknar Premiere Pro en sådan "förbakad" inställning (DV 25P) men om du vill kan jag maila en fix med medföljande instruktioner om hur man lägger in den.

/Max

Postad

Tja

Hade ju varit schyst med en sådan förbakad inställning Progressiv. mbkpeter@hotmail.com

Tror att det är så jag kommer arbeta, men är inte säker :)

Betyder det att jag kan ha en sequence där en del klipp är interlace och en del är deinterlaced och så renderas hela filmen som lower fields? (om settings är low field.)

håller på att uppdatera till production studio prem. och nytt grafikkort geforce 7950. :):):)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...