madddog Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Jag håller på med ett manus till en kortfilm och vill klippa in förklarande klipp i slutsekvensen. De flesta klippen är hämtat från tidigare i filmen. Det blir ungefär så här: (v.o.) Jag förstod att han inte va den han utgav sig för att vara... Klipp till när Bertil köper yxan. ...han var inte alls den skogsintresserade timmerhuggarn han påstod vara. Klipp till när Ingmar hittar hunden Fido: s styckade kropp. Det var i själve verket så att Bertil hade låg tolerans för hundpiss... Klipp till när Bertil nyser. ...och för sent forstod jag att det inte va plywood Bertil var allergisk mot. Skämt åt sidan, hur gör man rätt format? Ska man köra INT. eller EXT. osv. i varje inklipte scen? Ska man skriva berättare-karaktärens namn igen och igen varje gång voiceoveren återkommer? Tacksam för tips, länker eller annat. Förresten, manuset handlar inte om hundehat, Bertil eller dylikt, fast det kanske vore festligt. 0 Citera
John Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Skriv en MONTAGE sekvens.. Typ. MONTAGE: TIDIGARE UR FILMEN. 1. Bertil köper en yxa. [namn](v.o) Jag förstod att han inte var den han utgav sig att vara.. 2. Ingmar hittar Fidos styckade kropp [Namn](v.o) bla bla bla.. 3. Bertil Nyser Gör det så klart i riktigt manusformat... Ladda ned celtx.... Eller tabba som en galning i Word. 0 Citera
madddog Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 har läst lite och tror jag ska göra så här: BILLY (v.o.) Pelle va inte schysst... INTERCUT Peller sparkar isönder rullatorn till moster Rut. ...i tillägg hade han kass musiksmak. INTERCUT Pelle rockar loss till "Best of E-type". Han kunde glömma att få julkort av mig på några år. det som skrivs i intercut'en blir copy-pastad från tidigare i manuset (förhoppningsvis känner läsarn igen scenen). de intercuts som inte finns i manuset sen innan skrivs givetvis så man fattar vad som händer. funkis? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.