Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla! Per heter jag och detta är mitt första inlägg på ert forum.

Jag har sökt igenom forumet men inte riktigt fått svar på en mic som funkar bäst till det jag filmar. Ska försöka förklara det så bra jag kan.

Min filmning består oftast av inspelning på konvent och mässor , d.v.s där det händer saker. Föreningen jag är med i arrangerar LAN flera gånger per år där jag oftast filmar spontana händelser mestadels roliga påhitt med mig och mina polare.

Jag väljer just nu Rödes videomic (mono) men även deras stereo-alternativ. Vet att det är svårt för er att göra bedömningar men nån som kan föreslå vad som är bäst? Hur mycket bakgrundsljud tar shotgun-micen upp? Ibland känns det som att nuvarande mikrofonen (inbygd i kameran) tar upp för mycket bakgrunds/runt-om-kring-ljud men jag vill samtidigt inte att det ska försvinna helt. Med andra ord vill jag kunna filma en spontan och oscriptad händelse utan att känna att viktigt ljud i närområdet försvinner så som tal utanför området jag filmar och liknande.

Förslag eller behövs mer förtydligande? :) Hehe som ni märker så är jag väldigt nybörjade inom ämnet.

Postad

Jag har sökt igenom forumet men inte riktigt fått svar på en mic som funkar bäst till det jag filmar. Ska försöka förklara det så bra jag kan.

Min filmning består oftast av inspelning på konvent och mässor , d.v.s där det händer saker. Föreningen jag är med i arrangerar LAN flera gånger per år där jag oftast filmar spontana händelser mestadels roliga påhitt med mig och mina polare.

Jag väljer just nu Rödes videomic (mono) men även deras stereo-alternativ. Vet att det är svårt för er att göra bedömningar men nån som kan föreslå vad som är bäst? Hur mycket bakgrundsljud tar shotgun-micen upp? Ibland känns det som att nuvarande mikrofonen (inbygd i kameran) tar upp för mycket bakgrunds/runt-om-kring-ljud men jag vill samtidigt inte att det ska försvinna helt. Med andra ord vill jag kunna filma en spontan och oscriptad händelse utan att känna att viktigt ljud i närområdet försvinner så som tal utanför området jag filmar och liknande.

Förslag eller behövs mer förtydligande? :) Hehe som ni märker så är jag väldigt nybörjade inom ämnet.

Hej!

Även jag är nybörjare.

När det gäller mic teknik så har jag provat olika alternativ, för min del

är det ofta musikkonserter vilket ljudmässigt kan ha vissa likheter med det du

filmar förutom högre volym.

En riktad kondensatormick är nog det bästa valet.

En dynamisk mic är ganska okänslig för upptagning annat än på mycket nära håll

mvh Tomas

• 2 veckor senare...
Postad

Hej du!

Rödes VideoMic funkar bra även på lite längre avstånd, men tar ofta upp stötar och dyl (även med hållaren). Den är inte lika hårt riktad som tex. Sennheiser, så atmosfärljudet finns kvar. Min senaste film spelades in enbart med denna, och sedan körde jag BIAS SoundSoap i posten så försvann alla störningar/brus/vindpuffar/stötar.

Kolla på det programmet. Finns på JAM och Musikbörsen

//Kalle

Postad
Hej du!

Rödes VideoMic funkar bra även på lite längre avstånd//Kalle

Tycker du? Själv var mitt största prolem med både den micken & NTG-2 att dom börjar fasa redan efter 2-3 meter, något jag aldrig haft problem med andra rifles tidigare...

Själv rekomenderar jag annars, för dina behov grundat på allt event-jobb jag gjort under ett företag här i GBG, antingen mickarna Röde NTG-2 (fasar grymt mycket mindre än VideoMic, men det märks endå), eller ännu heller, Sennheiser K6 med shotgun-kapseln.

Baserat på att du nämt rödes billigaste rifle så förutsätter jag var ribban ligger & ignorerar vad som egentligen för mig att dräggla som mest, men om du har budget för 15-20.000 per mick så har jag några grymt bra alternativ att föreslå :-)

Postad
Hej!

En dynamisk mic är ganska okänslig för upptagning annat än på mycket nära håll

Inte nödvändigtvis. Shure SM-58, 57 & 85 är extremt beroende av närhet eftersom dom är modellerade för att undvika feedback enligt en ganska enkel metod, men jag har flera dynamiska som kan ta ljudet lika långt som vissa av mina stormembrans kondingar, men upplösningen fungerar inte för vanligt tal i film.

...finns dock mycket annat jag aldrig skulle använda kondensator/electret-mickar till, eftersom jag jobbar mest som ljuddesigner...

Vad som funkar bäst beror helt på vad man ska göra, även inom film.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...