Gå till innehåll

Mixer till ljud?


Appugno

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med en film som ska spelas in mestadels på platser där det praktiskt taget är omöjligt att få tag på fast ström. Tänkte försöka fixa ljuset med "skogsarbetarslyktor" genom ett lakan, men ljudet däremot. Jag hade tänkt att köra ljudet till kameran via en mixer, eftersom att det är flera personer med i scenerna. Men hyur gör man? Går minimixers som man kan köpa i musikaffärer på batteri? Finns det någon annan metod som är bättre?

 

Mvh Klas Z

Länk till kommentar
Share on other sites

När man spelar in ljud bör man försöka minimera antalet mikrofoner eftersom det blir väldigt svårt att mixa i efterhand (ljudet rör sig relativt långsamt och det är svårt att få allt i fas).

 

Detta gäller om personerna som pratar står nära varandra. Försök då använda en mick som du växelvis riktar om den som talar. Jag skulle också rekomendera dig att spela in ljudet på DAT eller minidisc. Bra kvalitet och lätt för ljudkillen att placera sig precis där han anser sig behöva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dat är ju jävligt bra, då man kan separera alla kanalerna och mixa det i efterhand. Men om du kör minidisc kan du ju ha en minidisk per mikrofon. Det funkar ju också bra. Om du kör allt genom en mixer så kan du ju bara ändra de separata volymerna innan du börjar filma. Sen har du ju bara en volym som gäller för alla mickar, då kan det ju bli jävligt jobbigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...