Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Har haft problem när jag testar PPro1.5 (tillsammans med AE 6.5 och Encore 1.5) nu ett tag. Vad skall jag ha för settings när jag startar ett nytt projekt i PPro. Materialet kommer från Canon XM2. Jag har ett Matrox RT.X100 kort.

1.Editing Mode:

Video for Windows

DV playback

Matrox

2. Pixel aspects ratio

DV1/Dv PAL (måste det vara?)

3. Fields

Upper

Lower

None

(Här har Max hjälpt till, men jag hajjar inte riktigt ännu. Matrox säger upper men DV skall vara lower???)

Problemet är att jag håller på att göra exempel som Adobes video Workshop gör, men mina resultat verkar vara med fel ordning på fields. videon blir "randig".

Kan man sedan deinterlaca enbart ett par klipp inuti en sequence (som Twixtor will). Alltså kan man starta ett nytt projekt och ha project settings på Upper fields, men sedan i detta projekt deinterlace en eller två klipp? Hur blir då slutresultatet?

Postad

Hittade felet, tror jag. Jag måste spara det som en det som en Fil Typ: Matrox och INTE som en Microsoft AVI DV. I project setting hade jag inställning på Editing mode: Matrox.

Skall jag ha det så här eller skall jag köra editing mode: DV playback och spara fil som Microsoft DV AVI?

Postad

Ahh... du måste köra Matrox-editing mode när du ska använda RTX-kortet. Annars fungerar inte deras analoga in/ut, RT-effekter etc. Vill du då rendera materialet som progressive tror jag inte det går för Matrox "tillåter" inte det.

Vill du klippa i progressive-mode måste du alltså klippa i Adobes egen standard DV editing mode och gå in i custom och ändra field order till "None". Och som vanligt gäller:

Matrox-mode: Upper field first

DV Mode: Lower field first.

Och vill du blanda material..? Gör inte det - det går men det blir bara en massa trubbel...

/Max

Postad

Tankx igen Max.

Så det bästa för mig är att skita i Matrox och köra DV editing och köra progressiv i project settings. Så att jag kan använda twixtor. Samt att matrox effekter ändå inte hänger med in i AE

?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...