peterfilm.se Posted January 20, 2007 Posted January 20, 2007 Tjena Tänkte bara höra lite om Twixtor. Är sugen på att skaffa plugin, och just twixtor. Däremot förstår jag inte varför alla recentioner om den handlar om AE? Varför skulle man sköta slowmotion för vanliga filmklipp där? Jag menar, själva storylinen i PP är ju där jag klipper ihop alla klipp tillsammans med musiken. Jag vill ju använda den till Premiere. 0 Quote
Max_H Posted January 20, 2007 Posted January 20, 2007 Twixtor fungerar både i AE och PPro. Men om du ska använd motion-masker, time-remapping med ljud etc så funkar vissa funktioner endast i AE. Men vill man göra timeremap i PPro, "idag", så är Twixtor enda valet. Eller så letar man upp en post av Rogge och tittar noga på skärmdumparna från den demovisade Mac-versionen av PPro... /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 OK. Har suttit med demo-Twixtor(4.5) i ett par timmar nu i PPro. Problemet är att jag inte har koll på det här med lower och upper field eller progressiv, vilket Twixtor snackar om hela tiden. Allt material som skall vara i filmen är filmat med XM2 kamera. Läst in det i PPro 1.5. När jag sedan startar ett projekt, vad skall jag ställa in då? Det står att oftast har PAL lower first, medan Twixtor förspråkar progressiv. Men när jag väljer förinställt standard PAL när jag startar projekt så är det förinställt Upper first. Jag blir inte klok på det här??? Vore oerhört tacksam för svar på detta ämne. Alltså när jag startar ett nytt projekt som skall göras baserat på klipp från en Canon XM2, vad skall jag ha för inställningar i Premiere? 0 Quote
Max_H Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 XM2 är en DV-kamera och är i fallet "Standard DV" i Ppro alltid lower field first. Har man däremot ett Matrox-kort (vilket du hade?) - då kör man upper field first. Däremot fungerar ALLA pixel-motion baserade slow motion plugins bättre med progressive material vilket i ditt fall går att lösa på flera sätt. Antingen via PPro's deintelacer (som inte är så där fantastisk) eller via Revisions egen Fields Kit som är snabb, bra och billig. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 hej igen Max :) Tack för alla svar... Som du förstår sätter detta ännu mer griller i huvudet :P Alltså XM2 är alltid lower first, Matrox Upper first och Twixtor vill helst ha progressiv. ?! Jag skall göra en film där allt är filmat med XM2 och skall redigeras i PPro (och AE), där enbart ett par klipp skall köras i Twixtor (i PPro). Hur skall man lägga upp projektet? Och kan man enbart deintelaca de klipp som skall ha Twixtoreffekt, eller måste hela projektet ha samma inställning med fields? 0 Quote
Max_H Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Så här: DV är egentligen ALLTID lower first. Utom... I Matrox-världen. Då är DV upper first (fråga mig inte varför Matrox kör det). Om du vill deinterlace: a all video eller bara det som ska slowas i Twixtor är upp till dig eftersom det uppstår en viss "strobe-effekt" eller "film-look" (på "icke-slowat" material) om man så vill. Sök på forumet om detta och testa själv och titta på en TV-skärm eftersom Deinterlace-effekten är svår att se på en dataskärm. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 Hej igen... 1. Fast det står ju att XM2 har progressiv slutare? (borde jag då inte ha "None" i settings? 2. När man kör settings i PPro (lower upper, none) är det för input eller utput material? 0 Quote
Recommended Posts