Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag ska köpa en kamera inom kort och jag står inför ett dilemma här.

Vilken kamera ska jag ha?

Jag har just nu fått bud på två kameror och hade tänkte mig köpa begagnat(pga jag har inte pengar som växer på träd)

Jag står mellan tre kameror tror jag. Två begagnade kameror och en ny.

(panasonic) DVX102AE - runt tjugo tusen får jag den för

(jvc) GY-HD101E - runt tretio tusen.

Och den från butik blir isf en xh-a1 (canon)

Jag känner själv att jag kommer nog hålla på inom reklam, film, event och små film branschen. Jag vill ha kvalite samtidigt som den ska vara smidig men inget jag kräver.(ska kunna klara av att sändas i television) Frågan är då vilken jag bör välja? Kommer köpa någon gång under veckan så det skulle vara bra med lite feedback här.

Förlåt om jag skickar upp en tråd som redan finns isf hänvisa mig dit. (men själv har jag inte sett någon lämpligt)

Tack på förhand.

Postad

Köp canonen,den blir du nöjd med! DVX102ae vet jag inget om(finns en son modell?)Men kolla alltid beg marknaden,Där finns alltid fynd att göra,såg nyligen en sony z1 för ca 30000k det är bra.tex,många är knappt använda.(köpta av "flashers"=no users)

Skit i jvc.Ärligt!!

Postad

Du behöver ju mer än en kamera om du ska köra "eget". Ett bra stativ (kostar ju minst 4-5 tusen ex moms), en eller två bra mikrofoner, ett par batterier, laddare etc. Kolla vad som ingår - bara för att kameran kostar 30" stannar det ju absolut inte där. Men visst - A1 är troligen den bästa av dom.

Är priserna med eller utan moms?

Vad ingår i DVX100: an (som ändå är en bra kamera)?

Jvc HD 101: an känns möjligen lite dyr (beroende på om det är med eller utan moms). Den drar MYCKET ström - ingår inte stora acc-paketet, pruta. Det är en bra kamera och den har ju emellanåt "fördelen" av att se ut en "pro" kamera. Men den funkar INTE med Avid.

/Max

Postad

allt är inkl. moms.

Dvx100 ingår bara ett batteri och alla orginal tillbehör. Garantin är ute och den har gått 140h.

hd100 har endast gått 10h och har uppdaterat bios.

Jag blir helt snurrig av allt. Man känner ju att man borde satsa på något nytt kanske. :/

Men kom med fler reflektioner och egna erfarenhet.

Postad

Bägge är ju bra kameror, men en Canon A1 för ungefär samma pris är ju ny med garanti - inte att förakta. Och det är ju rätt väsentlig skillnad på kamerorna - nästan lite Äpple / Päron:

Jvc: Endast manuell focus, ingen bildstabilisering, axelkamera (kan vara viktigt i vissa "se proffsig ut-sammanhang"), 720P (utan realtids nedskalning till DV), bildstabilisering, 720 x 576 50P i SD läge (coolt för musikvideos i Standard Def), drar mycket ström (med riktiga batterier räcker accarna dock helt ok),

Canon: Både manuell/auto focus, 1080i (rt nedskalning till DV), hög upplösning (bättre än JVC:n för DV interlaced), hyfsat bra batteritider, ganska smidig storlek, rimligen bättre optik än JVC:n - framförallt i full tele,

Inget lätt val - jag hade nog själv ändå tagit Canon (även om jag gillar JVC:n...) om du har råd med de andra grejerna som behövs.

/Max

Postad

Nackdelar

DVX100 avsaknad av HD

JVC kan uppvisa splitscreen då de två olika halvarna av bilderna processas separat.

A1 och JVC har sen samma problem när det gäller att skicka video till datorn. Använder du inte kameran (vilket du inte bör använda för dataöverföring) så har du inte så mycket möjligheter att föra över till daton. Till skillnad från MiniDV som kan föra över data med valfri miniDV kamera.

Postad

Plus (kom jag på som ev. fler nackdelar):

- JVC:n funkar inte i Avid Xpress Pro i HDV720P läge.

- Kör du Canon kameran i HDV progressive mode, MÅSTE tanka materialet från en Canon kamera. Ex Sony's M15/M25 bandare eller annan HDV kamera (ej Canon) fungerar inte. Endast som "vanlig" HDV 1080i.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...