Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en filmkamera som jag spelar in filmer med men när jag tar över filmen på datan så blir bilden helt pixlig. Jag har sett att mythbusters har använt en äldre version av min kamera och de har en bra bild men de får inte jag med min nyare kamera. Jag har provat massa olika redigerings program 4 stycker rättare sagt. Min kamera heter "Sony handycam DCR-PC106E PAL"

När jag kopplar in kameran direkt i TV:n så blir de bra bild.

min kamera 2007.jpg

Posted
passar en firewire alla film kameror och var kan man köpa sånna?

En firewirekabel kan du köpa i expert, siba, teknikmagasinet, elgiganten m.m.

Posted

På Kjell & Company kan du köpa ett usb+firewire-kort för 250:-, då får du med en kabel på köpet. Men kolla ifall det är 4 eller 6pin i kamera uttaget först. (Ska finnas ett uttag jämte usb-uttaget där det står "firewire" eller "DV". Sen är det bara att lägga över filmen till datorn som vanligt.

Posted

jag hittar usb utaget, DV OUT, DC IN, S VIDEO OUT, A/V OUT. Där det står DV OUT så finns det 5 piggar eller 4 hål.

I vad kopplar jag in firewire sladden?

speciellt utag eller ett vanligt usb utag?

Posted
Tack för all hjälp jag som trodde att jag var tvungen att köpa en "pro" kamera för att få bilden bra. nu sparar jag ju ungefär 19.000kr

psst.. erik har en firewire som du kan få låna om du vill, varför har du inte bara frågat hehe;)