Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har en liten undran..!! Ganska många sådana faktiskt..

En av dom är vad som skiljer Premiere Elements och Premiere Pro?

Läste i Digital Video att det inte skiljer så himla mycket på

programmen som man kan tro..?

Elements skulle, enligt tidningen, vara ett mycket kompetent redigeringsprogram och inte alls speciellt "nedbantat" gämfört med storebror Pro.

Men det måste ju skilja en hel del tycker man med tanke

på prisskillnaden.

Vänligen

Anders

Postad
En av dom är vad som skiljer Premiere Elements och Premiere Pro?

Eftersom jag bara använt Premiere Elements 2.0 en trialperiod (en månad) för någon månad sedan så har jag inte så mycket erfarenhet av Elements. Som användare av PPro så var det flera saker jag saknade men förutom det så tyckte jag att det var förvånansvärt många saker som var exakt likadant mellan programmen.

Detta saknas i Elements:

- Audio Mixer för att mixa ljud

- Trim Window för att enkelt kunna trimma klipp utan att göra det direkt på Timeline

- Att inte kunna låsa video- och ljudspår

- Att inte kunna döpa om video- och ljudspår

- Begränsat antal video- och ljudspår (tror jag iaf...)

- Vissa editeringsverktyg saknades i Elements (om jag minns rätt...)

- Att bara ha tillgång till en enda Timeline i ett helt Project är kraftigt begränsande

- Vissa användbara kommandon i Source Panel finns inte i Elements. (Men finns faktiskt inofficiellt och går att använda om man letar i Keyboard Customization)

- Vissa användbara kommandon i Project Panel finns inte i Elements. (Vissa finns även här att tillgå inofficiellt via Keyboard Customization)

- Begränsad färgkorrigering

- Effect Controls är lite begränsad

- Begränsade exportmöjligheter

- Project Manager saknades tror jag men är ganska osäker...

- Dynamic Link

Det finns med all säkerhet fler saker som jag missat/glömt eller inte kommer på just nu. Vad jag vet finns det öht inte någon officiell lista att tillgå med alla skillnader som finns mellan programmen. Hursomhelst blev jag förvånad över att programmen ändå var så lika varandra, speciellt med tanke på prisskillnaden vilket gör Premiere Elements till ett väldigt kraftfullt och ett fruktansvärt prisvärt program. Dess hjälpsystem är långt mycket bättre än PPro's och finns direkt i programmets interface och är något som jag tycker bör läggas till även i PPro.

Postad

Skillnaden mellan amatörversioner och proffsversioner av programvara är ofta förvånansvärt liten. Grejen är att man riktar in sig mot olika marknader. Amatören som inte har råd med det dyra programmet köper förhoppningsvis det billiga istället. Proffset som har råd med det dyra antar att det är det han ska ha och köper det. (Nu pajar ju piratkopieringen detta upplägg om amatören antar att det billiga programmet inte är något att ha, så han skaffar en piratkopia på det dyra, men det är ju inte meningen att det ska vara så, och det hör inte hit.)

Inom programvara för systemutveckling har jag sett pristrappor som ser ut ungefär såhär:

Personal edition: $100

Professional edition: $500

Enterprise edition: $4000

...och då är ofta skillnaden mellan professional och enterprise några små features som man oftast ändå inte använder. Enda anledningen till de olika priserna är att de som tycker sig ha råd med den dyra versionen ska tro att det är den de behöver och köpa den. ("We're a multi-million dollar enterprise - we need enterprise software!") På många företag hör det dessutom till företagskulturen att man har högre status om man köper in dyra grejer.

Ovanstående var alltså inte hämtat från filmbranschen, utan från företagsvärlden i allmänhet, men mönstret går väl igen.

Postad

För det utförliga svaret. Det verkar vara många proffsgrejor som du radade upp och det är kanske inte så konstigt med tanke på namnet.."Pro".

Och det är väl antagligen så att dom flesta proffs/semiproffsen föredrar Premiere Pro före Elementes och en del andra program.

Jag däremot som är en glad amatör nöjer mig med Elements och faktum är att jag är helnöjd med programmet.

Det verkar även vara så att man slipper att uppdatera programmet titt som tätt för att det inte skall krångla?

Hade Pinnacle Studio innan och det fungerade ju knappt alls om det inte hade den senaste uppdateringen hela tiden.

Jag har inte uppdaterat något, vet inte en om det skall göras? Och Elements fungerar perfekt helt utan strul!

Vänligen

Anders

Postad
Jag har inte uppdaterat något, vet inte en om det skall göras? Och Elements fungerar perfekt helt utan strul!

Det finns en uppdatering till version 2.0 att hämta på adobe.com. Om det behövs göras är upp till dig själv, dvs om uppdateringen fixar något som du har problem med i Elements klassas ju uppdateringen som "skall göras". :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...