Eriost Posted January 7, 2007 Posted January 7, 2007 Hej. Jag försöker att fånga VHS-band från video. Fångar med hjälp av NeroVision Express. S-video/sammansatt PAL-B. Datorn är ny och ska vara anpassad för videoredigering. Problemet: När jag få upp filmen som jag vill fånga ser allt bra ut. Bilden följer fint utan hackningar. När jag sedan aktiverar hämtningen börjar bilden hacka var tredje sekund. Droppar ca 1/5 frames. Har provat att bränna på dvd för att se om hackningar finns. Och det gör dom.... Jag fångar filmen utan komprimering och AVI då det är viktigt att det blir så bra kvalité som möjligt. nVida eForce 7950GT 512mb 2 MB ram Intel C2 D Processor Någon som vet vad/om jag gör fel? /Erik Ö 0 Quote
Rogge Posted January 7, 2007 Posted January 7, 2007 Någonting säger mig att det är din hårddisk som är flaskhalsen då fångst av okomprimerat kräver massor av din HD. Fångar du dessutom till C: eller någon av dess eventuella partitioner så är det ännu värre. När HD'n inte hänger med blir följden alltid droppade frames. Att fånga VHS som okomprimerat är overklill eftersom kvaliteten redan är ganska dålig, så att byta format är förmodligen lösningen. Prova dig fram! :) 0 Quote
Eriost Posted January 7, 2007 Author Posted January 7, 2007 Tack Roger! Fångade Mpeg-2 istället och vipps så flöt det på utan problemas. Självklart utan droppade frames! Men jag tycker ju igentligen att mina hårdiskar (500 GB SATA II / 7200rpm (2X250GB) borde kunna hinna med endå?? Har provat med båda HD. Är Mpeg-2 bra att hämta med i kvalitésynpunkt eller kan andra format vara att föredra? /Erik 0 Quote
Pehrbau Posted January 7, 2007 Posted January 7, 2007 Varför inte använda vanligt DV-format så blir det enklare att redigera om du vill det. VHS-bandet du använder som källa lämnar en bildkvalitet som är väldigt mycket sämre än t ex DV - precis som Rogge säger. Din hårddisk måste klara ca 40 - 50 MB/s och arbeta helt ostört om du skall läsa video utan komprimering. HD (HDTV) väsentligt högre krav! 0 Quote
Rogge Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Är Mpeg-2 bra att hämta med i kvalitésynpunkt eller kan andra format vara att föredra? Precis som Pehrbau skriver bör du fånga till DV-formatet, dvs till DV-avi. Jag skrev inget om format igår eftersom jag inte vet vilka format du kan fånga med ditt kort. 0 Quote
Eriost Posted January 10, 2007 Author Posted January 10, 2007 Till att börja med: Ursäkta min långa responstid. Okej...Med risk för att avslöja min okunskap ;-) Jag trodde att DV-formatet var "AVI-format okomprimerat". Jag använder mig av Nero som fångstprogram och vet då således ej vilket format som är dv-format. Jag bifogar en "print" på mina val (Format). På printen syns dock ej ett val som är "Ingen komprimering (grundvärde)" vilket var det först jag använde då det hackade hela tiden. Har dock bränt några skivor nu och är ganska nöjd med resultatet. Det var med "infångningsmall - DVD" (DVD-mall). Men jag vill endå veta hur jag ska gå till väga i kommande små projekt..:-) /Erik ÖFormat.docDVD-mall.doc 0 Quote
Recommended Posts