Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan !!

Köpte mej en Panasonic NV-GS500 för 1 Månad sedan ..

Är jättenöjd med den !! Men nu undrar jag en sak ..

Dett finns ju Vidvinkelkonvertrar att köpa ifall man vill

ha mera vidvinkel .. Är det någon ide å skaffa en sådan

eller ?? Ifall man köper så vad rekomenderar ni ??

Posted
Ingen som vet något om denna fråga eller ???

Jo du kommer nog att få svar, var bara lugn.

En vidvinkel är mycket bra att ha i sin utrustning särskilt när kamrorna inte har så vid vinkel i orginalobjektivet. vilket de sällan har!

Jag har idag filmat en teaterscen och det hade med min kamera varit omöjligt att få med hela scenen från den plats jag filmade om jag inte haft en vidvinkelkonverter.

Jag har en kenko 0.5 37mm. Den finns på ex Cyber Photo och Scandinavian Photo men min orginalfattning är 37mm och jag tror att din är större. Jag tror att du får söka efter en som har lika stor eller större fattning och då köra med step down ringar till din kamera.

I vilket fall rekomenderar jag vidvinkel, se till att den inte ger tunnform för mycket bara.

Posted

Tackar för svar ...

Panasonic VW-LW4307 ME vidvinkelkonverter 0,7x 43mm har jag kikat

på !! Den finns på Cyberphotos hemsida .. Va tror du om den ??

Vad menas med tunnform ??

Mvh Glenn

Posted
Tackar för svar ...

Panasonic VW-LW4307 ME vidvinkelkonverter 0,7x 43mm har jag kikat

på !! Den finns på Cyberphotos hemsida .. Va tror du om den ??

Vad menas med tunnform ??

Mvh Glenn

Först.....

0,X x är ju mindre X ju mer vidvinkel.

Alltså 0,3x är mer vidvinklad än 0,7x. Vänder man på det hela X,0x så får man förstorande men smalare vinkel ju större X man har. Som en kikare kanske du vet.

Tunnform får man alltid mer eller mindre med vidvinkel. Ju mer vidvinkel desto svårare att undvika. Vad är det nu då? Jo det som visas mitt i bilden är lite större än det som är i utkanterna av bilden. om du fotar två paralella streck för att ta ett exempel så ser det ut som om strecken är väldigt tätt i utkanten och sedan buktar mot mitten för att där både bli tjockare och länge ifrån varan. Som en tunna. Denna effekt kan ibland vara önskvärd och då talar man om fish eye. Men oftast så vill man bara utan att behöva backa ut för mycket få med en bredare del av rummet man filmar utan att biden ser konstig ut.

Det kan objektivtillverkarna fixa genom avancerad korregerande optik. Dessa objektiv blir dyrare ju bättre korregering de klarar av.

Panasonics converter är ju troligen gjord för din kamera och ger nog en bra optik ihop med ditt orginal objektiv. 0,7x är dock inte väldigt mycket men ger ändå kanske tillräckligt av vad du behöver. Googla på nätet efter någon som tagit bilder med och utan detta kompendium så kanske du kan bedömma om du har tur. Kolla annars på http://www.pana3ccduser.com där finns många med erfarenhet av Panasonic kamror.

//Stefan

Posted
Först.....

0,X x är ju mindre X ju mer vidvinkel.

Alltså 0,3x är mer vidvinklad än 0,7x. Vänder man på det hela X,0x så får man förstorande men smalare vinkel ju större X man har. Som en kikare kanske du vet.

Tunnform får man alltid mer eller mindre med vidvinkel. Ju mer vidvinkel desto svårare att undvika. Vad är det nu då? Jo det som visas mitt i bilden är lite större än det som är i utkanterna av bilden. om du fotar två paralella streck för att ta ett exempel så ser det ut som om strecken är väldigt tätt i utkanten och sedan buktar mot mitten för att där både bli tjockare och länge ifrån varan. Som en tunna. Denna effekt kan ibland vara önskvärd och då talar man om fish eye. Men oftast så vill man bara utan att behöva backa ut för mycket få med en bredare del av rummet man filmar utan att biden ser konstig ut.

Det kan objektivtillverkarna fixa genom avancerad korregerande optik. Dessa objektiv blir dyrare ju bättre korregering de klarar av.

Panasonics converter är ju troligen gjord för din kamera och ger nog en bra optik ihop med ditt orginal objektiv. 0,7x är dock inte väldigt mycket men ger ändå kanske tillräckligt av vad du behöver. Googla på nätet efter någon som tagit bilder med och utan detta kompendium så kanske du kan bedömma om du har tur. Kolla annars på http://www.pana3ccduser.com där finns många med erfarenhet av Panasonic kamror.

//Stefan

Tackar för din förklaring ..

Ja fattar hur du menar .. Jag tror också att 0.7X räcker för mina behov.

Och det är ju gjort för min kamera .. Ska kika in på länken du sände !!

Mvh Glenn

Posted
Har en fråga till dig som köpt kameran.. Kollar nämligen också på en sådan och jag är nyfiken på hur bra den klarar av att filma i mindre ljusa förhållanden? Påkvällen, nightvision etc..

Hejsan ..

Jag är supernöjd med min kamera ..

MEN .. Tyvärr kan ja inte svara på dina fråga iom att ja ej har testa

den i sämre ljusförhållanden .. Har bara inte blivit av .. Men kanske ja kan

ta mej tid en eftermiddag då k

skymmningen faller på å testa lite ..

Mvh Glenn