Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej, fick en videokamera i julklapp, och jag har filmat lite gran tillexempel nyårsafton,mm. alltså på Mini-DV band, men nu skulle jag vilja föra över filmen till min dator, kameran har enligt tillverkaren DV-ut, och firewire anslutning, kan man göra det då eller? och isåfall vad behövs?

Videokameran heter JVC GR-D320

väldigt tacksam för svar

MVH: Sanoskei

Postad

Du behöver en dator med firewirekort och en mjukvara som kan "prata" med kameran. Ett firewirekort kan du köpa i vilken databutik som helst (du ska ett kort av typen firewire 400). Du behöver också en firewiresladd med liten 4 polig anslutning i "kameraänden" och en stor 6 polig i "datoränden" (det sista med 99% säkerhet - beroende på vilken anslutning som finns på ditt nyinköpta kort ;) ).

Har du en dator med Windows XP har du med största sannolikhet ett program som heter Windows Movie Maker installerat och detta kan ta in video från nästan alla DV kameror på marknaden (det finns tyvärr undantag som är svåra att förutse). Har du en Mac med OSX så finns med största sannolikhet iMovie som i stort gör samma sak som Movie Maker.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...